Maakt de politie er een probleem van als ik in een spitifre met 8pk vaar zonder vaarbewijs?

Ik ben 16 jaar oud. Tot nu toe heb ik altijd met een kleine rib gevaren met 5pk erachter en ik weet dat dit gedoogd word. Maar nu ik 16 ben wil ik wat meer pk's en ik vroeg me af, word er ook meer gedoogd dan? Ik begrijp zelf heus wel dat een kleine spitfire met 8pk erachter harder gaat dan 20km per uur, maar goed, m'n oude bootje ging ook rond de 30 en daarmee vaar ik vanaf mijn 14e. Alvast bedankt voor het antwoord ;)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Wat de politie ter plaatse gedoogd of niet, dat is niet te zeggen voor ons, wat wel te zeggen valt is dat wat je wil (en doet of deed) niet mag en beboet kan worden.

Snelle motorboot
Een snelle motorboot is een klein schip dat sneller kan varen dan 20 km/u (speedboten,
speedkruisers). Ook jachten, waterscooters en andere vaartuigen vallen
hieronder als ze sneller kunnen varen dan 20 km/u. Er is een aantal eisen
verbonden aan het varen met snelle motorboten:
• De schipper dient in het bezit te zijn van tenminste een Klein Vaarbewijs (op
aangewezen wateren heeft u ook Klein Vaarbewijs II nodig, bijvoorbeeld op het
IJmeer en Markermeer).
• Het vaarbewijs dient getoond te kunnen worden.
• De bestuurder moet minstens 18 jaar en bekwaam zijn.
• De snelle motorboot dient voorzien te zijn van een registratienummer
(het Y-nummer: aanvraag bij postkantoor). Het bijbehorende registratiebewijs
moet onmiddellijk getoond kunnen worden.
• Voor iedere opvarende moet een reddingsvest onder handbereik zijn. Het oude
drijfmiddel is niet meer toegestaan. De bestuurder die staande een snelle motorboot
bestuurt is verplicht een reddingsvest te dragen.
• De boot moet voorzien zijn van een deugdelijke stuurinrichting.
• De bestuurder moet de verplicht aanwezige dodemansknop gebruiken, zodat bij
onderbreking van de besturing de motor uitgeschakeld wordt.
• Er moet een brandblusapparaat aan boord zijn.
• De boot moet voorzien zijn van een geluiddempende en deugdelijke uitlaat.
• Het is verboden onnodige geluidshinder te veroorzaken.
• Indien uw schip is uitgerust met marifoon, radar en dergelijke, dienen de hiervoor
benodigde documenten aan boord te zijn.

Je zal dus 18 moeten zijn en een vaarbewijs moeten hebben om harder te gaan dan 20km/u