Is het toegestaan om je lichten van je scooter te smoken?

Hallo, is het toegestaan om rond te rijden met gesmokete (achter)lampen op je scooter?

En een gesmoket windscherm dan?

Zonee, wat zijn de consequenties?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.1K
paulus811
6 jaar geleden
Waarom zou je dat in vredesnaam willen?
Utrecht
6 jaar geleden
Zodat je van achter minder goed zichtbaar bent en makkelijker aangereden kan worden?
LeonardN
6 jaar geleden
Omdat de vrager het waarschijnlijk mooi vindt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Waarom zou je dat in vredesnaam willen?"
Stel je voor dat je een zwarte/donkere scooter hebt dan is wat meer getinte achterlichten wellicht esthetisch iets mooier om te zien?

Het beste antwoord

Nee (met dank aan Frans van het politieforum)
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=10529

Artikel 5.2.55
1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken.
2. De verlichtingsarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
>>>>> 3. De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.<<<<<<
4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
5. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten en retroreflectoren, voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste een vierde deel zijn afgeschermd, mogen niet zijn afgeschermd, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.7, eerste lid.
6. De retroreflectoren van het voertuig mogen geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloeden.
7. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het tweede en derde lid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien moet ik het beter verwoorden, ja mag ze wel smoken, maar dan mag je de scooter niet meer op de openbare weg gebruiken.

Toegevoegd na 38 minuten:
De boete zou zijn (voor remlicht) 140 euro:
https://boetes.nl/boetesoverzicht/verkeer-op-de-weg/auto/eisen-aan-voertuig/verlichtingreflectoren/ondeugdelijke-remlichten
Of kies zelf een licht uit:
https://boetes.nl/boetesoverzicht/verkeer-op-de-weg/auto/eisen-aan-voertuig/verlichtingreflectoren
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel, staat er toevallig ook iets op het het politieforum m.b.t. zicht? (i.v.m. het windscherm?)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik lees hieruit niet dat je de lichten niet mag smoken. Het mag als de lichtopbrengst niet teveel nadelig word beïnvloed. Het geeft bepaalde folies die niet teveel aan de lichtopbrengst tornen en waardoor je toch donker getinte achterlichten krijgt. Met een spuitbus de lampen tinten heeft altijd effect op de lichtopbrengst.
LeonardN
6 jaar geleden
Er staat nergens "teveel". Er staat: 3. De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Dus enige nadelige beïnvloeding mag niet zoals ik het lees. Wat op zich vreemd is. Een gesmokete remlamp kan nog steeds meer licht afgeven dan een niet gesmokete. Ik zou dus de wetgever aanraden te spreken over een bepaalde lichtwaarde ipv het wel/niet later aan gezeten.