Is het verstandig om oude munten in cola te doen?

Ik heb een aantal oude munten van 1948 tm 1990
Ik zou graag de munten willen reinigen zodat ik ze kan beoordelen samen met een taxeur oid in welke staat ze zijn.
Zorgt de munten in de cola doen ervoor dat de waarde verminderd? is het te zien? iemand die hier meer over weet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.5K
Erna55
8 jaar geleden
In cola geweekte munten worden schoon, maar het kan ook de oppervlakkige tekens beschadigen. In de link zie je hoe je munten van verschillende metalen moet reinigen.
http://www.piepstok.nl/schoon/kpk.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het beste is om zo de waarden te laten taxeren vaak zijn ze zo meer waard dan gereinigd en vraag anders de taxateur om advies

Het beste antwoord

Het zuur in de cola reageert met de laag patina op de munten. Dit is een laag die bestaat uit verschillende mineralen en oxide laagjes die we als leek gewoon vuiligheid noemen. Munten reinigen met een zuuroplossing wordt vaker gedaan, bijvoorbeeld ook met fosforzuur (het zuur in coca cola). Een zuur (al dan niet in dusdanige verdunde oplossing) reageert niet met edele metalen. Nu is koper wat onedeler maar zal dus niet tot nauwelijks aangetast worden in cola.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is nou je antwoord? Ja het is verstandig/Nee dat is niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang je cola gebruikt kan het geen kwaad. Zodra de munten schoon zijn (wel regelmatig checken, geen dagenlang laten liggen) goed de resten cola afspoelen anders ontstaat er snel weer oxidatie. Als je zelf aan de slag gaat met zuren en zelf gaat verdunnen moet je wel weten wat je doet.