Als je een houten wijnvat hebt, dan zit de bovenkant in een groef in de duigen. Om die bovenkant er in zijn geheel uit te halen, zal je de de ringen (die de duigen bij elkaar houden) moeten verwijderen, zodat je de duigen uit elkaar kunt halen om de "deksel" er uit te halen. Om daarna de ton weer waterdicht in elkaar te krijgen, zou je eigenlijk een "kuiper" moeten zijn. Het kán wel, maar het zal geen gemakkelijke klus worden.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+ Het is eigenlijk gewoon niet te doen om de bovenkant er in z'n geheel uit te halen en die dan te gebruiken als deksel. Niet alleen de ton zelf zal in duigen vallen, ook de 'deksel' zal ineens uit losse plankjes blijken te bestaan. Boor een gat in de bovenkant en zaag met de decoupeerzaag zoveel mogelijk hout weg. Maak van een paar planken een nieuwe deksel door ze met dwarslatten aan elkaar te verbinden en rond uit te zagen. Als je de dwarslatten op maat maakt van de binnenkant van de ton, dan blijft de deksel mooi liggen. Als het alleen gaat om opvang van regenwater via een regenpijp, kun je ook gewoon een gat maken in de bovenkant waar de regenpijp in kan. In de zijkant maak je dan onderaan een klein gat waar een speciaal tapkraantje in kan. Zet de ton dan wel hoog genoeg dat er nog een emmer of gieter onder het kraantje kan.