Mag je producten uit je eigen tuin verkopen met een kraampje?

Zoals bv groentes fruit eieren melk enzo.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
18K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een hobbytuinder mag producten uit eigen tuin verkopen. Er zijn uitspraken over vergelijkbare situaties, onder andere door de Raad van State.
Maar denk eraan, iedere situatie is uniek.
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekst-uitspraak.html?id=76995 Het kan zijn dat je voor het kraampje een standplaatsvergunning of omgevingsvergunning nodig hebt. Aan de aanvraag voor de vergunning bij de gemeente zijn kosten verbonden, daarna kan er nog ieder kwartaal precariobelasting per vierkante meter geheven.
Daar gaat je winst. https://www.ondernemersplein.nl/regel/precariobelasting/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Tygo19285, Melk uit de eigen tuin verkopen? Dat doet mij denken aan een weilandwinkel.

Het beste antwoord

Ja dat kan in bepaalde gevallen.

Om precies te weten wat wel en niet mag en waar je je aan moet houden en bij wie je moet zijn om de voor jouw benodigde vergunningen te geraken zou ik even deze folder doornemen.

http://edepot.wur.nl/6021

De wetgeving voor huisverkoop is in de praktijk
vaak een ‘grijs gebied’. Elke gemeente heeft in
het bestemmingsplan, dat rust op uw bedrijfslocatie,
weliswaar specifieke regels vastgelegd.
Maar het verschilt per gemeente wat men verstaat
onder huisverkoop.
Wat is huisverkoop?
Volgens de Vestigingswet, die tot 2001 geldig
was, wordt uw huisverkoop gezien als ‘detailhandel’
als meer dan 5% van de totale omzet
bestaat uit elders ingekochte producten. Dan
valt u dus niet meer onder de regels voor huisverkoop,
maar onder de regels voor de detailhandel.
Een aantal gemeentes heeft deze definitie
overgenomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Die folder en daarin genoemde regelgeving is specifiek voor ondernemers, zoals boeren en tuinders die hoofdzakelijk aan andere ondernemers verkopen (melkfabriek of groenteveiling) en als neveninkomsten huisverkoop doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt, toch noemt het alles wat voor een particulier ook geldt (als deze uberhaupt nog particulier kan blijven). Geeft aan dat je wellicht naar de KvK moet, met de gemeente te maken hebt en je wel of niet met de VWA te maken hebt etc. "producenten van primaire
land- en tuinbouwproducten die kleine hoeveelheden
rechtstreeks leveren aan consument of lokale
detailhandel hoeven zich niet te laten registreren." Zeer bruikbare info dus, ook al is de aangesproken groep een andere.

Andere antwoorden (1)

Voor particulieren die groente, fruit of zelfgemaakte jam willen verkopen vanuit hun eigen huis of tuin (kraampje aan de weg), gelden beperkte regels. Dat is per gemeente verschillend geregeld. Voor melk gelden strengere regels, omdat het snel kan bederven zonder koeling en voor de koper ook niet altijd direct duidelijk is of de melkproducten nog goed zijn. Een appel of courgette kan ook gaan rotten, maar dat ziet de klant direct bij aankoop.

Over het algemeen geldt voor buitengebied en plattelandsdorpen dat er geen gevaarlijke situaties mogen ontstaan door geparkeerde auto's of fietsen van klanten. Daarom kan bij de ene tuin wel verkoop zijn toegestaan en bij iemand anders 100 meter verderop niet. Veel gemeentes hanteren voor het gemak 'binnen de bebouwde kom niet toegestaan, buiten de bebouwde kom wel toegestaan'.

Informeer bij je eigen gemeente wat er mogelijk is op jouw adres.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Min niet van mij, snap ze ook niet.