Kan ik droge mortel gebruiken voor het gieten van een aanrechtblad?

Hallo,

Ik ben van plan om een betonnen aanrechtblad te gieten in ons vakantiehuis. Helaas heeft de bouwmaterialenhandel in het dorp een beperkt aanbod.

Ik heb droge mortel gevonden op basis van Portland cement (M7,5). Nu is mijn vraag: kan ik dit, aangemaakt met water, gebruiken voor het gieten van het blad? Of moet er nog extra zand of iets anders bij?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,
Florian

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Voor beton moet je het cement mengen met zand, grind en water, volgens de juiste verhoudingen.

Voor een aanrechtblad heb je een stevig onderstel nodig, een goede bekisting (mal) en eventueel metalen wapening. Heb je nog nooit zelf beton gemaakt, maak dan eerst eens gewoon een tafelblad in het formaat van een stoeptegel voordat je aan een heel aanrechtblad begint.
6 jaar geleden
Nee, niet met deze:
Als ik google op "m7,5 mortero" dan denk ik dat dit metselmortel is.
Dat is meestal cement en zand in de verhouding 1:4 (1 deel cement met 4 delen zand)

Voor beton heb je 1:2:3 (cement : zand : grind) nodig en je verhouding kan je niet meer maken met wat je als voorbeeld geeft, daar zit al teveel zand in.