Wat is het verschil tussen een akoestische, een western en een klassieke gitaar?

Ik wil graag een gitaar kopen, maar ik heb er totaal geen verstand van op het gebied van soorten! Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een Akoestische, een Western en een Klassieke gitaar? Eventueel ook wat het beste is voor een beginnende gitaarspeler?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Afgezien van hoe fijn het speelt, hangt het er ook van af wat voor soort muziek je wilt spelen. Als je toch meer de pop/akoestische rock kant op wilt, dan is een Western daarvoor geschikt. Op You Tube kun je het verschil in geluid goed horen. Als je niet van die Spaanse gitaarklank houdt, zou ik daar niet voor kiezen. Want als je niet de muziek kunt spelen die je wilt, gaat het plezier ook gauw weg.

Het beste antwoord

Je moet (of kan) het zo zien:

Akoestische gitaren:
-Klassiek (of Spaans) nylonsnarig
-Western - staalsnarig
-...

Op een klassieke gitaar speelt men in de regel klassieke muziek of Spaanse muziek of wereldmuziek. Op een Western gitaar wordt meer gebruikt voor popmuziek. Het verschil zit hem fysiek in de snaren (staal vs nylon) en de breedte van de hals (western lijkt daarbij meer op een electrische gitaar qua breedte).

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kan beter gelijk kopen wat je wil gaan spelen. Klassiek is prettig omdat je minder hard hoeft te duwen en de snaren niet zo snijden. Western wordt vaak prettig bij de hals ervaren omdat deze wat smaller is. Bij hele dikke vingers kan dat wel even wat onhandiger zijn. Electrische gitaar is heel prettig als je bends wil gaan leren (snaren buigen daar het makkelijkst).