Kan je nog ergens in Nederland een touristische rit met een stoomtrein maken?

Mijn vader wordt binnenkort 80. Hij is erg geinteresseerd in treinen, en dan vooral ook oud materieel. Stoomtreinen bijvoorbeeld. Iemand had het idee om hem o.a. als kado een ritje met een stoomtrein te geven. Ik zou uitzoeken of er nog ergens in Nederland wordt gereden met stoomtreinen, en dan het liefst in Brabant. Daar woont hij, en hij ziet erg op tegen (te) lange reistijden om nog ergens te komen. Maar ik heb geen idee of er ergens zoiets bestaat, behalve volgens mij bij Enkhuizen. Alle ideeen zijn welkom. Ook als ze waar dan ook in Nederland zijn, dan zien we wel wat we doen met de info. Als er trouwens in of rond de stad Antwerpen ook een keer met een stoomtrein gereden wordt, wil ik dat ook wel graag weten. Daar kunnen we ook wel makkelijk komen met het ov. Wij zijn voor het vervoer ergens heen afhankelijk van de trein. Mijn vader rijdt nog wel auto, maar doet dat steeds minder graag. Zeker als het wat verder weg is. En ik heb wel een rijbewijs, maar heb al jaren niet meer gereden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Utrecht is hij nog te zien, mocht de echte rit te ver weg zijn:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1485034/spoorwegmuseum-verhuist-antieke-stoomtrein.html
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
hier heb je een link
https://www.stoomtrein.org/

Antwoorden (5)

Ja, in Lieren bij Apeldoorn en in Medemblik.

http://www.stoomtrein.org

Toegevoegd na 8 minuten:
Apeldoorn is de NS bereikbaar.
Het perron van de VSM-stoomtrein is te vinden tegenover het NS-station in Apeldoorn.
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
+ En de VSM organiseert een speciaal weekend 'Terug naar Toen' in het eerste volle weekend van september (2 & 3 september 2017). Dat is het grootste stoomtreinenfestival in Nederland.
https://www.stoomtrein.org/evenementen/tnt.html “Allereerst is er [dan] natuurlijk een intensieve treindienst. Er rijden pendeltreinen tussen Apeldoorn en Beekbergen, tussen Beekbergen en Loenen en tussen Loenen en Dieren. Daarnaast rijden er speciaal voor de fotografen en filmers diverse goederentreinen. Voor deze treinen komen alle bedrijfsvaardige stoomlocomotieven van de VSM in dienst. Behalve de grote stoomlocomotieven zullen ook enkele niet minder imposante historische diesellocomotieven hun krachten tonen. In het museum-stoomdepot Beekbergen kunt u zien hoe de locomotieven worden verzorgd. Hier wordt kolen geladen en water genomen. Daarnaast wordt af en toe een locomotief gedraaid op de originele historische draaischijf. Tussen de stations Loenen en Beekbergen pendelen verschillende antieke autobussen van de Stichting Veteraan Autobussen. Deze autobussen doen ook de verschillende parkeerterreinen aan.
Op de stationsterreinen in Beekbergen en Loenen en in de loods te Beekbergen vindt u daarnaast een grote variatie aan attracties op het gebied van stoom en spoorwegen. Zo zijn er stoomwalsen, modeltreinen en verkoopstands met souvenirs, boeken en DVD’s. En natuurlijk kunt u in beide plaatsen even uitrusten met een kop koffie, een drankje of een hapje. In beide plaatsen is ook genoeg te doen voor de kinderen.” [...] https://www.facebook.com/pg/vsmterugnaartoen/about/?ref=page_internal Vermoedelijk kun je dat weekend óók in Dieren instappen, waar ze een apart eigen perron hebben, te voet bereikbaar vanaf het naastgelegen NS station.
Ja dat kan oa bij museum buurtspoorweg met een traject tussen Haaksbergen en Boekelo

Toegevoegd na 2 minuten:
Een aantal dagen per jaar is het zelfs mogelijk om zelf een stoom- of dieseltrein te besturen.
6 jaar geleden
Je kan het museum bekijken en vervolgens met het treintje rond het valkenburgse meer. Direct ernaast is een gezellige uitspanning waar je wat kunt eten en/of drinken.

http://www.stoomtreinkatwijkleiden.nl/
6 jaar geleden
In Simpelveld heb je een hele mooie toeristische route, de miljoenenlijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord herschikt, want ik vergat helemaal een goed bereikbare museumlijn een stukje over de provinciegrens met Zeeland.

De Stoomtrein Goes – Borsele zit op 400 m van het NS station Goes, en daar rijden ze in de zomervakantie zelfs bijna dagelijks (de NS rijdt uiteraard dagelijks om het halfuur, maar de Stoomtrein rijdt dus ook opvallend vaak). http://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0004LI
Bij nader inzien wellicht de beste keuze; er is veel te zien en te beleven.

Eerder was ik (door uw vermelding van het gemakkelijk met de trein naar Antwerpen kunnen reizen) al over de grens aan het kijken.

Helaas is het zo dat niet alleen Noord-Brabant zelf maar ook de Belgische Kempen zelf nogal verstoken zijn van museumspoorlijnen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_toeristische_spoorwegen_en_museumlijnen_in_Belgi%C3%AB

In http://www.nmld.nl/nl/links-per-categorie/5 wordt het zgn. Kolenspoor in As nog genoemd, maar dat is al enige tijd ter ziele.

Dan de omgeving van Antwerpen. Daar is (maar wel iets verderop) ook nog een in aanmerking komend reisdoel: de Stoomtrein Dendermonde – Puurs. http://www.stoomtrein.be/nl
Die rijdt in het seizoen op zondagen. Maar de bereikbaarheid per trein valt tegen. Ze rijden vanuit hun eigen beginpunt Baasrode Noord, waar je niet met de gewone NMBS-trein kunt komen. Het laatste stuk zou met de bus moeten. Dat kan vanaf treinstation Bornem met bus 252 van De Lijn (richting Dendermonde).
(Laat je niet weerhouden door de waarschuwing “Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs.” die bij veel reizen in de NMBS trein-routeplanner verschijnt!)

Het andere uiteinde van die lijn lag in principe wél gunstig om met de trein naar toe te reizen, want de eindhalte Puurs van de museumlijn ligt op loopafstand (slechts 150 meter) van het NMBS-station Puurs. Maar tot nu toe is dat NMBS-station in het weekend alleen met een omweg via Sint-Niklaas te bereiken, omdat de rechtstreekse lijn Antwerpen-Puurs in het weekend niet bediend wordt. Op zich komt daar met de nieuwe treindienstregeling vanaf medio december naar verluidt verandering in, en dan zou Antwerpen – Puurs volgende zomer ook in het weekend mogelijk zijn.
Maar het vanaf Puurs gezien eerste stuk museumlijn is voorlopig buiten dienst gesteld. Daardoor is de bereikbaarheid per trein via de instapmogelijkheid in Puurs voorlopig vervallen.

Wat het best bereikbaar is, hangt vooral af van waar u vertrekt.