Zijn er modelbouwpakketten (voor de leek) van de eerste locomotieven (rocket, penydarren etc.)?

Mijn zoontje van 3 is grote fan van de eerste (Engelse) locomotiefjes. Daarom zou ik graag een zo'n ding met hem in elkaar willen zetten. Echter, ik heb geen ervaring met zoiets. Zijn er bouwpakketten waarmee ook de leek overweg kan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Mijn echtgenoot is gerenomeerd modelbouwer. Ik weet met wat voor eindeloos geduld hij dit soort loc's in elkaar zet. Duurt daaaagen.
Als je daarbij wordt geassisteerd door een kleuter, wens ik je succes. Maar het kind zal geen genoegen nemen met de tijd die je er in moet steken wil het goed worden. Pas op een leeftijd van 10/12 jaar zijn ze geconcentreerd genoeg om ze hiervoor te motiveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het verheugt me dat u zo trots op uw echtgenoot bent en dat hij met veel toewijding assembleert. Alleen, dit was niet mijn vraag! Graag zou ik aan de weet komen hoe en waar ik aan een bouwpakket kan komen. Zinvolle antwoorden stel ik echter zeer op prijs!
Antoni
6 jaar geleden
@henkfranken, in de reacties kan iedereen een advies geven. Dat heeft @Ivana ook gedaan. Niets mis mee, lijkt mij. Hierbij mijn reactie op de reactie van @Ivana: De kleuter kan steeds kleine "klusjes" doen van het hele bouwpakket, bijvoorbeeld zelfstandig de wielen in elkaar zetten, die klusjes goed afronden en daar ook al heel trots op zijn. Mijn reactie op de vraag van @henkfranken: Gewoonlijk bestaat zo'n bouwpakket sowieso uit verschillende kleine bouwopdrachten. Als er een goede handleiding bij zit, kan iedereen daarmee uit de voeten.
Ivana
6 jaar geleden
Antoni: Bedankt.
Deze modellen worden in elkaar gezet met sneldrogende lijm, in het beste geval seconde-lijm. Daar mag je geen kind mee laten werken. De wielen, een van de meest secure werkjes is echt onmogelijk uit te voeren door een kind van drie. @Henkfranken: ik stuur je in een PB de link naar naar de site van een groot modelbouwer. Misschien kan je daar wat inspiratie opdoen.
Ga eens naar Houten, naar de treinenbeurs, Daar staan de importeurs en de privé-handelaars. Een Eldorado voor de liefhebber.
Antoni
6 jaar geleden
Misschien is mijn voorbeeld niet zo slim gekozen, maar naar mijn mening kan een kind van drie best wat meewerken bij het maken van zo'n model, zo lang hem maar duidelijk wordt gemaakt wat hij niet mag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana, Alvast bedankt voor de link! Dat met die modellenbeurs is eveneens interessant om te vernemen. Sowieso wil ik binnenkort naar het museum in Utrecht. Wellicht komen we daar bezoekers tegen die met treintjes bezig zijn. Zou leuk zijn.
Ivana
6 jaar geleden
Nieuwe PB over Spoorwegmuseum. :)

Antwoorden (1)

Het beste advies is om gewoon google te gebruiken met de woorden"Plastic Model" + de naam van je locomotief kom je een heel eind.

Een site waar sowieso veel op te vinden is, is: https://www.hobbylinc.com/plastic-model-locomotives

Voor de volledigheid even concreet: Ja er zijn modelbouwpakketten beschikbaar. De meeste zijn ook voor een leek (mits ouder dan een jaar of 10 en met voldoende geduld) wel in elkaar te zetten.

Met een peuter van 3.... volgens mij overleeft geen enkel bouwpakket dat, tenzij je met lego aan de slag gaat. Maar dan zal het van uw eigen creativiteit afhangen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn dank!