Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan hout verstenen?

Ik hou best veel van stenen en ik heb ook een kleine verzameling. Laatst was ik in een museum waar ze versteend hout verkochten. Ik had daar wel eens van gehoort, maar ik had het nooit echt gezien. Ik vraag me af hoe het kan dat hout versteend.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Versteend hout, ook aangeduid met de Engelse term petrified wood, is een soort fossiel: het bestaat uit fossiel hout, waarin alle organische materialen zijn vervangen door mineralen (meestal silicaten, zoals kwarts), met behoud van de structuur van het hout. Het proces van verstening gebeurt onder de grond, wanneer een boom bedolven raakt onder sediment, en kan miljoenen jaren duren. Grondwater dat langzaam door de bodem sijpelt, zet mineralen af waar de lignine en cellulose wegrotten. Als de afzetting en rotting even snel gaan, blijft de vorm van de cellen behouden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Versteend_hout
(Lees meer...)
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding