Is het mogelijk een gipsen vorm te bekleden met fimo en dan af te bakken?

Zodat je eigenlijk al de basis vorm heb, met daarop de aankleding.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, dat zal niet goed gaan. Gips heeft de eigenschap om bij het drogen poreus te worden. Daardoor wordt het vocht uit de klei 'opgezogen' door het gips, waardoor het hechtvlak tussen gips en klei te droog wordt en loslaat.

Je kunt wel gips als steunvorm gebruiken, als een soort mal. Je moet dan de hele vorm bekleden met een laagje klei. Bij het drogen / bakken komen gips en klei los van elkaar. Je hebt dan de gewenste vorm volledig in klei.

Dit gaat natuurlijk alleen goed bij niet te grote voorwerpen met niet te ingewikkelde vormen. Het dunne laagje klei blijft wel heel kwetsbaar. Een dikkere laag klei op de gips gaat ook niet goed werken, omdat de klei dan ongelijkmatig droogt (de klei die contact maakt met het gips droogt veel sneller dan de klei die aan de lucht moet drogen). Te snel drogen is voor klei meestal niet bevorderlijk voor de stevigheid.

Een mal (al dan niet van gips) kun je met een laagje huishoudfolie bedekken en dan met klei bekleden. Laat de klei drogen aan de lucht en als het z'n stevigheid behoudt kun je het van het folie loshalen, verder laten drogen en afbakken.