Weet iemand een fijn handboek en schetsblok voor bouwkundige tekeningen?

Ik wil graag mezelf leren gebouwen (vooral van de buitenkant, al lijkt interieur me ook leuk) te tekenen. Ik zoek een prettig, simpel boek om dat te leren.

En weet iemand wat prettig is om op de tekenen? Bijvoorbeeld een dummy of een moleskine boekje? Glad/ruw papier etc?

Verder vraag ik me ook af wat een architect gebruikt qua lineaal/passer etc.?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Architect van de Oude Stempel gebruikt alleen de lineaal om een stuk van zijn schetsrol af te scheuren. Minimaal één schetsrol per project! Als je op een A4 linksonder en rechtsboven zo'n 2 cm van de hoeken af een kruisje zet moet je wel uit het losse handje een kaarsrechte lijn kunnen trekken die door die kruisjes gaat, niks geen lineaal...! Daarna dezelfde oefening op een A3...! Je kan het beste een cursus handtekenen gaan doen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh ja, geen fineliners maar een dik (2mm) niet te hard vulpotlood...!

Antwoorden (1)

Als je het hebt over bouwkundige tekeningen, architecten en linealen, dan denk ik aan plattegronden, doorsnedes en gevelaanzichten. Tegenwoordig wordt dat met een computerprogramma gedaan, maar er zijn nog wel mensen die als hobby met tekenlinealen en fineliners werken. Voor fineliners (en dunne vulpotloden) is glad papier nodig, hoe dunner de lijnen die je wil maken, hoe gladder het papier.

Bij de woorden schetsblok en buitenkant / interieur denk ik meer aan tekeningen van gebouwen in perspectief, al dan niet met een stukje omgeving. Dit kun je uiteraard ook met fineliners maken, maar hiervoor zijn ook andere tekenmaterialen geschikt. Zeker in het begin is het fijn om met wat groffer materiaal te werken. De lijnen die je maakt worden minder hard, minder definitief en zijn dus makkelijk corrigeerbaar. Het komt allemaal iets minder precies, waardoor je eerst kunt focussen op de grote lijnen (letterlijk) en als je dat onder knie hebt wat fijner kunt gaan werken.
Bij het werken met zachte tekenpotloden, grafietstift of zelfs krijt en houtskool is juist ruw papier fijner.

Ik weet niet of er 1 perfect boek bestaat voor jouw situatie. Belangrijke onderdelen om te leren zijn in elk geval perspectieftekenen en het weergeven van schaduw en diepte, bijvoorbeeld door arceringen. Een goed handboek hiervoor, zonder al te veel technische lading, is het boek 'Perspectief Tekenen' (zie link, ook elders verkrijgbaar).