Hoe heten de handgemaakte poppen voor in de woonkamer uit de jaren '80 en '90?

Vroeger in de jaren '80 en '90 is een tijd een rage geweest om (vaak zelfgemaakte) poppen in de kamer op te hangen ter decoratie. Vaak hingen in hoeken van de kamermuren, of op een schommel. De poppen hadden vaak een wit gezicht (beetje trol-achtig) en pluizend haar. Wie weet de naam van deze soort poppen?

2.2K

Antwoorden (1)

Ik weet niet of de poppen die jij bedoelt erbij zitten.
Mijn tante maakte altijd zelf poppen samen met haar schoondochter.
Er was een fase van clowns. Maar die bedoel je niet.
De fase van de waldorfpop kan ik ook herinneren (volledig van stof).
Maar de poppen die vooral op stoeltjes, bankjes zaten waren de porselein poppen, ofwel karakterpoppen (de hoofden en ledematen werden gekocht en waren van porselein).
Ik zal er foto's bij doen. Ik hoor graag of de juiste poppen erbij zitten. Anders ga ik mijn tante weer verder bevragen.
Ik kan maar 1 foto toevoegen. Dit zijn de porseleinpoppen/karakterpoppen
Toegevoegd op 30 december 2018 20:15: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
gast167780
5 jaar geleden
Het waren inderdaad poppen met porseleinen, trol-achtige gezichten. De kleding was vaak een pak uit een stuk stof. Vaak hingen zulke poppen in de hoek van een muur, zittend op een plankje of schommel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dan denk ik dat het inderdaad gewoon karakterpoppen zijn. Omdat het gezicht zo'n (enge) uitdrukking heeft. Ik vind de gezichtjes niet bepaald mooi, beetje lelijk.
De gezichten en het onderste deel van de ledematen werden gekocht. De rest werd er bij geknutseld.