Hoe maak je een bruisbal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Daar staan heel veel filmpjes van op YouTube.
bamibal
7 jaar geleden
Dat doe je zo: http://bfy.tw/8YKp
Erna55
7 jaar geleden
Of zo :http://nl.m.wikihow.com/Bruisballen-maken Maar had je "bruisballen maken" in de zoekbalk getypt, dan had je het gemakkelijk kunnen vinden.

Antwoorden (1)

Voor 2 dikke bruisballen of een dikke en een aantal kleine.
2 soeplepels citroenzuur = 25 g
2 soeplepels maïszetmeel = 30 g
25 g bakpoeder (natriumcarbonaat)
10 druppels geurolie, aroma naar keuze
3 soeplepels olie = 20 ml (slaolie, kokosnootolie, avocado-olie, amandelolie, abrikozenpitolie, jojoba-olie … of glycerine)
3 tot 6 druppels vloeibare kleurstof bijv. voedingskleurstof (indien gewenst)
dunne rubberen handschoenen
2 (glazen) kommetjes
malletjes (plastieken kerstbal, 2 aardappelboortjes, bakvormpjes of speelgoedvormpjes)

De hoeveelheden zijn enkel richtlijnen. Je kunt van sommige ingrediënten wat meer of minder gebruiken. Het is een kwestie van aanvoelen. Hoe meer vloeibare ingrediënten je gebruikt, hoe meer de bruisbal zal opzwellen en hoe meer bruis er reeds verloren gaat op voorhand. Hoe minder vloeibare ingrediënten, hoe meer kans op brokkelen maar wel meer badplezier.
Doe de droge ingrediënten in een kom en roer ze goed door elkaar.
Meng het aroma, de kleurstof en de olie in een andere kom. Kleurstoffen op waterbasis vermengen zich niet met olie en geven spikkeltjes in de bruisballen, wat op zich ook leuk is.
Giet het oliemengsel langzaam bij de droge bestanddelen.
Meng goed. Het kan hier en daar al wat bruisen, maar dat geeft niet.
Het mengsel moet goed bij elkaar blijven. Knijp een bolletje samen. Als het nog uiteen valt, voeg je best nog een paar druppels olie toe.
Vul de 2 helften van de kerstbal overvol en pers de helften op elkaar.
Draai even met de helften om de bol los te maken
Behandel de bollen voorzichtig en laat ze 24 uur rusten op boterhampapier om te verharden.
Bewaar ze op een droge plaats, al dan niet verpakt in cellofaan.
Kleine balletjes kun je op dezelfde manier maken met twee aardappelboortjes.
Gebruik in een warm bad en laat opbruisen.