kun je klei bewerken als die al hard is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Boren, zagen, vijlen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gebakken klei?
Klei die een zekere hoeveelheid water bevat, kan men kneden in elke gewenste vorm. Laat men de klei hierna opdrogen, dan wordt deze hard. Door wateropname kan de klei echter dan nog weer zacht worden. Als klei echter gebakken wordt in een voldoende hete oven bij een temperatuur van 900 graden, wordt hij hard doordat de kleideeltjes aan elkaar sinteren. Dit is een onomkeerbaar proces: de gebakken klei wordt niet meer zacht, ook niet als er weer water aan wordt toegevoegd.
Erna55
8 jaar geleden
Om je vraag te kunnen beantwoorden moet je iets meer informatie geven.
Over welke soort klei gaat het ?
Fimoklei, pottenbakkersklei ?
En is de klei "net" hard geworden of is het al een jaar lang uitgehard ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is steenklei, een zelfhardende klei, die nu nog in de verpakking zit. Ik ben blind, en heb iemand gevraagd om er letters in te zetten, maar weet niet of dat nog kan als de klei hard is. Zij heeft daar speciale mesjes voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb er net te weinig van, maar ik heb wel das klei. Kun je steenklei en das klei mengen?

Antwoorden (1)

Klei bestaat uit microscopisch kleine kleikristallen. Deze kristallen nemen de vorm aan van lange platte meestal zeshoekige schijfjes. Bij het bevochtigen van droge klei gaat het water alle kleikristallen bevochtigen. Omdat ze plat zijn kunnen ze bij het bevochtigen over elkaar schuiven, terwijl ze toch nog vast aan elkaar klitten. Het gevolg hiervan is dat we de klei kunnen kneden zonder dat die uit elkaar valt. Als je teveel water toevoegt dan kleven de deeltjes niet meer aan elkaar en krijg je een vormloze en niet kneedbare kleipap.