Door de foto af te drukken op mat papier.
Of achter matglas een nieuwe foto te maken en af te drukken, of door hem in te scannen en hem digitaal te bewerken en dan weer af te drukken.
Of en hoe je de foto zelf mat kan krijgen heb ik geen idee maar misschien een fotograaf wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaand is juist, maar je zou het kunen proberen met mat lak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de beste manier is een nieuwe afdruk (laten )maken op foto mat papier .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan eens proberen om met haarlak de foto matter te krijgen.

Maar de beste resultaten bereik je door nieuwe afdrukken te maken. Soms ontkom je hier niet aan, omdat je niet altijd kan voorspellen of mat beter is. Daarvoor kies is meestal voor de middenweg en maak ik afdrukken op pearl papier. Dit ligt tussen mat en glans in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je merkt nu toch dat de Hema en het kruidvat mindere afdrukken kunnen maken dan wat jij uit je fotografie wilt halen. Zeker als je zulke formaten laat afdrukken. Ik denk toch dat je je vlak moet gaan verbreden. Dus naar andere afdrukcentrales gaan die wel op mat kunnen afdrukken. Een grote poster is toch te moeite om een goede afdruk te hebben. Je kunt eens gaan informeren bij fotozaken of bij vaklabs. In Amsterdam zijn er wel een aantal. Foto Kiekie bijvoorbeeld (http://www.fotokiekie.com/).
Juist daar kan je kiezen voor het fotopapier: Glans / Satin / Matte papier, Bariet/Aquarell, Canvas
Bij de hema en AH gebruiken ze een vast papiersoort. Dus kennelijk glans.
Echt mat vind ik ook niet mooi hoor. Dat is bijna hetzelfde als gewoon papier (qua structuur). Satin is prachtig papier.
Voor deze speciaalzaken moet je wel een proefafdruk meenemen, dan zorgen zij dat het er net zo uit komt te zien qua kleuren. Ik vind het raar om een glanzende afdruk te hebben en die dan zelf mat gaan maken. Zo goed zijn de Hema of Kruidvat nu ook weer niet. Dat is zonde van een foto in dat formaat.
Wist je dat kruidvat, trekpleister, AH, Deka allemaal dezelfde afdrukcentrale hebben. Ik heb ze allemaal eens een kwaliteitscheck uitgevoerd, er zijn geen enkele verschillen in de kwaliteit. Wat zijn voor jouw trouwens grote posters? A4, A3, A2, A1?
Voor 500euro heb je een hele goede A3 printer in huis. Als je dan thuis nog doet aan kleurbeheer, kan je perfecte prints maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij krijg je dat nooit goed, zelf mat maken.
Er zijn genoeg ontwikkelcentrales die jouw posters mat afdrukken en niet veel duurder zijn dan Hema of Kruidvat.
Ik gebruik tegenwoordig www.pixum.nl die sturen je afdrukken gewoon thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk gewoon even verder kijken.
Ga naar een fotozaak en laat daar een nieuwe afdruk maken op mat fotopapier.