Hoeveel steken heb je op je naald? Hoeveel moet je meerderen? Door elkaar delen en om de zoveel steken eentje meerderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het aantal steken wat je al hebt deelt door het aantal steken dat je erbij moet maken, kom je niet mooi gelijk verdeeld uit. Ik vind dat meerderen (of minderen) het mooiste is wanneer het gelijkmatig wordt verdeeld over de hele naald met steken.

Bijvoorbeeld: je hebt 24 steken en je moet 5 steken meerderen. We doen voor het gemak alsof je 25 steken op je naald hebt want die ene steek meer daar zorgen we in de rekensom wel voor.

Wanneer je doet 25 : 5 = 5, dan zou je zeggen dat je om de 5 steken een steek moet meerderen. Maar met 5 'gedeeltes' van 5 steken op je naald heb je maar 4 plaatsen waar een steek kan worden gemeerderd want een steek meerderen aan het begin of einde van een naald geeft geen mooie verdeling PLUS een onregelmatige rand.

Dus: je moet het aantal steken op je naald delen door het aantal steken dat je moet meerderen PLUS 1. Dat 'PLUS 1' blijft altijd EEN (ik kan het schuine streepje niet vinden op m'n keybord).

Dat wordt dan in dit voorbeeld als volgt: 24 : 6 (5 steken plus EEN extra) = 4. Nu ga je dus om iedere 4 steken een (1) steek meerderen, en op deze manier meerder je dan 5 steken zoals het patroon voorschrijft.

Jij zult ongetwijfeld hele andere getallen hebben om mee te werken. Als de deling niet precies uitkomt, dan rond je af. Als je een of 2 steken overhoudt in de verdeling dan verdeel je die gelijkmatig over 1 of 2 'gedeeltes' van steken.

Nog even voor alle duidelijkheid: je deelt het aantal steken dat je al hebt, door het aantal steken dat je moet meerderen PLUS 1.

Ik hoop dat je het kunt volgen. Het lijkt misschien ingewikkeld maar dat is het niet...