Welke airsoft wapens zijn legaal in nederland?

Hallo!

Ik heb een vraag waar ik gewoon niks over kan vinder op internet.
Airsoft is zover ik weet niet legaal in Nederland tenzij je een vergunning hebt.

Oke maar kermis balletje wapens vallen ook gewoon onder airsoft! ze worden gewoon verkocht zonder vergunning (ze zijn heel slap natuurlijk).

Dus er is zeker wel een punt wanneer een airsoft wapen illegaal word. Weet iemand van af wanneer dat is?

Ik heb ook gelezen dat er een airsoft wapen die legaal is bestaat zonder vergunning enzo, het wapen ziet er heel raar uit, is dus zeker te onderscheiden van een echt wapen. Geld dat nog steeds voor dat wapen? en ik heb al heel wat lopen zoeken en kan dat wapen ook nergens op internet vinden :(

Ik zou jullie eeuwig dankbaar zijn als jullie mij die link kunnen geven!

(sory alls er heele dome spelings foutten in deeze text ziten ik hep dyslexie, :D)

Mvg

Toegevoegd na 57 seconden:
vinden* wow

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Airsoftwapens zijn illegaal als ze "zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn." (Wet wapens en munitie (WWM), art. 2, categorie I, sub 7)
Dit betekent eenvoudig gezegd, dat een 'echt-lijkend' pistool/geweer niet is toegestaan.
Het is wel mogelijk voor deze airsoftwapens een ontheffing tot voorhanden hebben te krijgen, wanneer men lid is van een erkende airsoftvereniging.

Airsoftwapens die niet lijken op vuurwapens vallen onder WWM, categorie IV, sub 4 en zijn daarmee legaal om voorhanden te hebben. Dit betekent echter niet dat je met dergelijke wapens zomaar over straat mag gaan. Het dragen van een wapen is, uitgezonderd eventuele verleende vergunningen, niet toegestaan (WWM, art. 27, lid 1).
In de praktijk zullen deze niet-echt-lijkende-wapens door serieuze airsofters echter zelden worden gebruikt.