Hoe voorkom ik dat het voegsel van mijn mozaiekwerk gaat barsten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Na een dag zie ik vaak kleine scheurtjes in het voegsel. Meestal leg ik wel een natte doek over een pasgevoegd werkstuk, maar dat lijkt niet altijd genoeg.

Toegevoegd na 2 dagen:
Vandaag nog: om 5 uur gevoegd, om 12 uur ga ik even kijken, zit er al een barst in. Gelukkig had ik nog wat voegsel in de goede kleur bewaard om het bij te werken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb diverse soorten voegsel geprobeerd, ook die van de mozaiekwinkel, maar er leek geen verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij ook lang niet altijd. Ik mozaiek op zolder, meestal zonder verwarming. Het kan wel te maken hebben met vocht en temperatuur. Van de zomer, buiten, had ik het ook wel eens.

Het beste antwoord

Je moet het bij het drogen regelmatig nat maken met een plantenspuit. En laat het niet in de woonkamer drogen want dat gaat te hard.
Wat ook aan te raden is is flexibele voeg, mocht er iets bewegen dan gaat het niet gelijk barsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vaak moet dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je een paar keer doen, dat moet je geween even aanzien. Zodra het is gevoegd spuit je er even lichtjes op met een planten spuit. Een uur later nog een beetje en dan kijk je een paar uur later weer even en als het al erg droog is maak je het nog een beetje nat. De volgende dag nog 1 keertje en dan niet meer. Maar dat moet je eigenlijk op gevoel doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nat houden tijdens het drogen.
Het klinkt tegenstrijdig, maar komt overeen met wat ik vaker gehoord heb. Dank!

Andere antwoorden (1)

is het mischien dat het te snel droogt door bv. te hoge temperatuur want dan wil het ook nog wel eens barstjes/scheurtjes vertonen.