hoe kan ik van kleur wisselen bij spiraal haken zonder dat de kleur verspringt?

Ik ben in spiraal vorm aan het haken (zonder stokjes, gewoon steeds bij elke nieuwe baan 1 vaste extra aan de laatste lus van de rij, dus bv in de vijfde baan doe ik 1,1,1,1,2,1,1,1,1,2).

als ik van kleur wissel krijg ik echter een soort verspringing in 1 rij. Ik zou graag willen dat het dan als het ware sluit en ik echt een volledige nieuwe ronde krijg in 1 andere kleur, zonder dat je 2 steken naast elkaar heb in elk een andere kleur. Ik weet niet of dit mogelijk is. Weet iemand of dit kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Het is eigenlijk tegenstrijdig: spiraalhaken t.o.v. niet verspringen. spriaalhaken is steeds doorhaken, dus krijg je op een moment van kleurwisseling een plotse overgang. Wat je kunt doen is een mengeling van spiraalhaken en rondjes haken. Je haakt eerst in spiraal net zo lang tot je de tweede kleur wilt beginnen. Dan maak je het rondje af door bij de laatste steek de laatste doorhaling (dan heb je nog twee lussen op je haaknaald) te doen met de volgende kleuren, het nieuwe rondje beginnen met een halve losse en vervolgens de volgende sessie spiraalhaken te maken. Als het iedere keer maar 1 rondje is, kun je beter niet spiraalhaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het opgelost is als je op het einde van de rij deze sluit met een halve vaste en dan bij het begin van de volgende rij in de andere kleur dan eerst een losse extra haken en dan beginnen aan de rij met vasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In welke steek begin je dan de eerste met een nieuwe kleur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de losse extra zou ik beginnen in de nieuwe kleur en dan de vaste die erop volgt gewoon haken in de eerstvolgende steek die je ziet liggen