Hoe brei je met 3 kleuren afwisselend rijen (1 - 2 - 3 - 1 - 2 - 3 etc)?

Ik wil graag breien met 3 kleuren (rood, geel, blauw).
Ik wil het allemaal recht breien, steeds 1 naald heen 1 naald terug, met afwisselende kleuren.
Dus:
RR, GG, BB, RR, GG, BB, RR, GG, BB etc., zodat je visueel omstebeurt een rij in elke kleur krijgt.

HOe doe ik dit? als ik gewoon rood opzet, 2 rijen brei, geel aanzet, 2 rijen brei, blauw aanzet, 2 rijen brei, en dan weer de rode pak krijg ik 2 problemen:
1. het steeds na elkaar aanhechten van de nieuwe kleur is er niet zoveel aan.
2. Er zit een lange lust van de rooie als ik die weer voor de 2e keer oppak.

Hoe kan ik dit proces verbeteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Je breit dus twee naalden in een kleur: een naald recht, een naald averechts.
Dan blijven de draden van de kleuren die je niet gebruikt, dus aan een kant
van het breiwerk hangen.
Niet iedere keer afknippen en weer aanhechten!
Dat wordt niet mooi.
Gewoon laten hangen en de nieuwe kleur weer losjes oppakken.
Dan krijg je inderdaad aan een kant van je breiwerk die lusjes hangen van je
verschillende garens.
Maar als het gaat om iets wat je later in elkaar moet zetten, dan verdwijnen die
lusjes wel in de naad.

Als het om een sjaal gaat, dan wordt het een ander verhaal, want dan blijf je inderdaad die lusjes zien.
Dan kan je dit doetn:
* Wel afknippen en aanhechten en het eindje draad steeds meebreien.
Maar als je dat doet krijg je twee verschillende kanten aan je sjaal.
* Niet twee, maar drie naalden breien in een kleur, zodat de draadjes niet steeds
aan dezelfde kant komen.
* Niet afknippen en aanhechten, maar steeds de draden die je niet breit,
meenemen in je breiwerk.

Toegevoegd na 5 uur:
Meenemen van de draad: Bij het inbreien van patronen wordt dat zo gedaan.

Fair Isle of Jacquard breien heet dat.

http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=136
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HOe kun je draden meenemen in je breiwerk? wat betekent dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zorg je dat de draden draaien aan de achterkant, zodat je geen enorme lussen krijgt. Maar dan heb je dus wel losse lusjes aan de achterkant van je werk. Het lijkt mij niet handig in dit geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het inbreien van patronen wordt dat zo gedaan. Fair Isle of Jacquard http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=136
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ben je aan het breien? Als het voor een sjaal is dan heb je aan patroon breien ook niets met al die lussen aan de achterkant,het is wel goed voor een trui.