Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel pk motor achter mijn boot?

Hallo,
Ik heb een polyester sloep van 6m lang en 1,90m breed. Ik heb nu een oude 9,9pk 2tact, deze miet.veel toeren maken om langzaam te varen. Ik wil op 4tact over gaan. Weet iemand mischien hoeveel pk mijn motor dan moet zijn zonder dat hij veel toeren maakt en gewoon stil kan lopen (het gewicht van mijn boot weet ik niet)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Op de website van Rijksoverheid staat veel informatie onderandere over boten, sloepen, het aantal pk's of aantal kilometers per uur.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/binnenvaart/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-een-klein-vaarbewijs-hebben.html

Wat ik er zo van gelezen heb gaat het in jouw geval er niet om hoeveel PK de motor is, maar hoe snel de combinatie tussen motor en boot is. Voor zover ik heb kunnen lezen mag jouw combinatie dus niet sneller gaan dan 20 Km per uur, ongeacht het aantal pk's.

Een voorbeeld die zij aangeven is dat een motor met 5 pk, al snel meer dan 20 km per uur haald, het verschil tussen 2 takt of 4 takt maakt niet uit.

Ze hebben het hier overigens over een klein vaarbewijs, en ook daar zijn weer verschillende mogelijkheden in zoals een groot vaarbewijs en beperkt groot vaarbewijs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding