Hoe moet ik afkanten?

Ik ben een sjaal aan het breien met de zogenaamde luie wijven steek maar ik heb geen idee hoe ik deze moet afkanten.
wie helpt? graag duidelijke uitleg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Net zoals een gewone steek, alleen moet je de laatste toer even alleen normale rechte steken breien.

Dan ga je in de volgende toer afkanten, door gewoon recht te breien.

Brei eerst twee rechte steken. Je hebt nu twee lusjes op de rechternaald. Haal nu het eerste lusje (dat je gebreid hebt) over het tweede heen (haasje-over), zodat je nog maar eén steek op de rechternaald hebt.

Dan brei je weer 1 recht, en haalt het lusje dat je net over had over deze nieuwe steek heen.

Ga zo de hele pen door tot je alleen nog maar dat laatste lusje hebt. Knip de draad af, trek hem door dat lusje, en hecht de draad af.

Als je de hele sjaal in luiewijvensteek / riviersteek hebt gebreid,heb je wel dikke kans dat-ie gaat krullen. Dat kun je heel iets ondervangen door een de korte uiteinden flink lange franje te maken.