Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe laat ik mijn boog niet meer kraken?

Ik heb laatst zelf een boog gemaakt van grenenhout, en hem 2 weekjes geleden gelakt, maar nu is hij onwijs aan het kraken als ik hem span. Waarom en hoe kan ik het stoppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
786

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meeste lakken zijn hard, kunnen niet of slecht tegen "werken" van hout.
Als je je boog spant rekt ie aan de buitenzijde op en aan de binnenzijde komt er druk op.
Vooral aan de zijkanten van de boog zal dus verschil in rek zitten terwijl de laklaag wel 1 geheel is (was?).

Volgens mij krijg je dus scheurtjes in de laklaag en hoor je dat. Schilfers lak welke nog maar deels vast zitten schuren bij elke keer spannen over het hout.

Het juiste antwoord is al gegeven, maar je hebt er niet zoveel aan tenzij je eerst je boog weer kaal schuurt. Het hout had geolied moeten worden (lijnolie is geschikt). En misschien zou een enkel soort beits of speciale scheepslak voor werkend hout ook voldoen hoewel ik daar geen ervaring mee heb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jachtlak gebruikt, wat hier goed tegen zou moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken meerdere soorten jachtlak. De soort welke voor hechthout bedoeld is (2 componenten) is niet geschikt voor werkend hout, dus ook niet voor een boog. (Is een lak voor gelaagd verlijmd hardhout) De sikkens waarmee ik mijn wherry gelakt heb, luchthardend en "flexibel", zou er wel tegen moeten kunnen. Desondanks denk ik dat een boog van grenen meer rek en krimp laat zien dan een boot. En vooral (bij afschieten) veel sneller.Niet voor niets neem ik in mijn antwoord een voorbehoud , ook/juist voor de flexibele scheeps (jacht) lakken.

Andere antwoorden (1)

Je hem moet insmeren met olie of dierlijk vet ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding