Hoe begin je met modelbouw?

Het lijkt ons erg leuk om een modeltrein te hebben, met een compleet aangelegde omgeving erom heen. Dus huisjes en boompjes, wegen en water, etc.
Het leukste lijkt ons om alles helemaal zelf te bouwen, omdat de standaard Nederlandse of Oostenrijkse huisjes die je overal ziet ons niet zo aanspreken. We denken meer aan een Zweeds landschap.
Hoe kunnen we hiermee het beste starten; waar halen we bv bouwtekeningen vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik heb de vraag aan mijn man voorgelegd. Hij is modelbouwer.
Zelf raad hij je aan om je eens te verdiepen in de volgende site: http://modeltreinbaan.nl

Op deze site, die volgens hem de beste site van Nederland is, kan je heel de bouw van een totale zolderbaan meebeleven. Als je je even aanmeldt krijg je iedere week een nieuwe update van het werk dat deze man verricht. Bovendien kan je vragen stellen waar je altijd antwoord opkrijgt.

Maar kijk eerst even rustig op de site rond, je zal verbaasd zijn over de hoeveelheid informatie. Ook de vele foto's maken alles duidelijker dan alleen met tekst.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Ivana, ook voor je reacties bij het andere antwoord. Ik ga me erin verdiepen en ik denk eerst naar het spoorwegmuseum deze herfst.

Andere antwoorden (1)

Ga eens op vakantie naar Zweden en aanschouw de mooiste plekjes. Fotografeer deze, en maak het op schaal. Het komt niet zo secuur, als het maar een beetje klopt en dezelfde maten aanhoud als je 1e werkje. (zelfs dat is in principe nog niet nodig) Het sprookjesbos in de efteling is ook zonder bouwtekeningen in elkaar gezet ;) Als je niet op vakantie kunt, neem dan foto's van internet.

Dan een kamertje of ruimte beschikbaar stellen en voorzien van 1 of 2 tafels waar je alles op wil bouwen. (tafels waar in geboord mag worden ivm elektriciteit of water leidingen) De rest komt vanzelf wel. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, we zijn net terug uit Zweden. Vandaar het idee...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi, mooi! Dan heb je meteen een setje bouwtekenningen :) ik denk overigens wel dat je herinneringen het belangrijkste zijn voor de details ;) Succes iig.
Ivana
11 jaar geleden
Ja Rena, maar een basisplan moet je wel hebben. Je kan rails niet zomaar neerleggen en niet iedere trein kan iedere bocht maken. Bovendien moet er een zekere logica zitten in de opbouw van het landschap. De trein moet ook rijden op een hoogte van 115 cm. Je moet als het ware in het tafereel kijken, niet er bovenop.
Er is echt veel meer voor nodig dan: doe maar wat.....
Ivana
11 jaar geleden
En waar is die waterleiding voor nodig? Water in een landschap maak je echt uit een blikje en niet uit de kraan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ivana, voor modelbouw voor gevorderden zal er vast iets bij staan waar je gelijk in hebt, maar; rails zou je zelf op maat kunnen maken en logica voor een landschap kan ook tijdens het bouwen.
Waarom moet een trein persee op een hoogte van 115 cm rijden? En wat maakt het uit als je er bovenop kijkt? Waterleiding + pompje heb je nodig voor een eventuele waterval. Iets wat nogal eens voor komt in Zweden. Stilstaand water heeft natuurlijk geen leiding nodig.
Ivana
11 jaar geleden
Als je kind bent en graag een treintje wilt, dan geef ik je gelijk dat alles mag en leuk is. Dounja is echter een volwassen vrouw, die ga je niet afschepen met geklungel. Als je al verkeerd begint, loop je tegen zoveel problemen op, dat je later spijt hebt, dat je er 200 uur werk in hebt zitten. Ook mijn man heeft heel vaak mensen ontmoet die zich afvroegen, waarom ze niet eerder veel meer informatie hadden ingewonnen en zich beter hadden voorbereid. Eens per jaar is er een heel grote tentoonstelling in het Spoorwegmuseum in Utrecht. In de herfstvakantie. Daar vind je het puikje van de zalm uit heel Europa. Je zult zien dat alle banen op ooghoogte zijn gebouwd en dat is niet voor niets. Een waterval wordt ook nagebootst met 'gestold water'. Er wordt nooit echt water gebruikt voor een treinbaan.Eén druppel bij al die elektronica zou je hele baan ruïneren.