Miskoop paard wat nu?

Hallo.
5 weken geleden hebben wij een paard gekocht .
Nu na een aantal intensieve inspanningen tijdens het rijden werden zijn voorbenen alsmaar dikker en dikker .
Op een gegeven moment de dierenArts ingeschakeld en nu blijkt er van alles mis ; kort gezegd de kans dat hij kreupel word is zeer groot .
Contact hebben wij ook gehad met de koper ;'wist van niks ' . Hebben jullie nog info wat ik in de strijd kan gooien tegen hun? Ik wil namelijk mijn geld terug .. Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de paardenhandel worden mensen aan de lopende band belazerd. Laat altijd een keuring door een goede dierenarts doen (niet degene die de verkoper aanraadt!) En leg op papier een 'garantieperiode' vast. Gaat de verkoper niet akkoord dan zal hij daar wel een reden voor hebben...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft u het paard voor de aankoop ook in actie gezien of stond deze vaak op stal of in de wei?
Is er een gerede kans dat de voorgeschiedenis van het paard haaks staat op de intensieve activiteiten die u er zelf mee gepleegd heeft?
Indien de diagnose juist is van de dierenarts, en er is geen kans dat u de verkoop terug kunt draaien, bestaat de mogelijkheid om uw paard te verkopen aan een slager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze willen totaal niet tegemoet komen ..
Ben van de goede trouw uitgegaan want kopers hadden verteld ; was rontgenlogisch en clinisch al gekeurd ..
Hoe zit dat met de garantie als ik een paard koop ik hem terug kan doen ? Zit toch een bepaald aantal weken aan vast? Gr
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paard inderdaad in actie gezien . Was toen niks mis mee ! Kopers wouden het paard al jaren heel graag maar om de een of andere reden wouden ze hem toch weg doen ? Niet bij nagedacht dat er iets mis kon zijn aangezien die röntgen en clinisch gekeurd was .. Naar de slager wil ik hem perse niet doen ! Nooit met geen een paard .

Het beste antwoord

Uitgaande van het voldaan hebbend aan de onderzoeksplicht/ aankoop via erkende betrouwbare handelaar met verklaring van gezondheid en aangifte van het doel van het paatd, heb je wel degelijk verhaalmogelijkheid.
Duidelijk is bij een verder correct behandeld paard van een in aanleg aanwezig gebrek welke het paard ongeschikt maken voor het doel.
Dus zul je de koop moeten zien te ontbinden.
Daarbij kun je eerst de handelaar persoonlijk benaderen, dan zal al gauw blijken of deze een nette persoon is of niet.
In het laatste geval zou een juridische bijstandverzekering handig zijn.
Laat niet het hoofd hangen en breng het paard NIET naar de slager (dat klinkt bot maar gebeurt veel) omdat je dan geen verhaal meer hebt .
Vraag de DA wel naar opties en poog te onderzoeken waardoor het oedeem ontstaat, hooi/stro met moederkoren (dat komt voor, heus!!) zou dit teweeg kunnen brengen en dan is de leverancier van het paard niet schuldig/nalatig.

Ook wij hebben eens meegemaakt dat het hooi/ stro moederkoren bevatte en de werkzame stof ergotammine sluit bloedvaten af.

Dus zal een verder /diepgaander onderzoek nodig zijn.
Als huidige bezitter moet je wel opsporen wat de oorzaak is, je staat dan bij een terechte claim veel sterker.

Uit eigen ervaring (met de aankoop van een Fries van n.b. een dierenarts bleek van alles aan de hand te zijn.
Deze man had een dubbele pet op, maakte misbruik van het (onterecht gebleken) vertrouwen en beriep zich op zijn vakkundigheid, dus ook professionals waarvan je beter mag verwachten zijn soms doodordinaire bedriegers.

Heeft ons in totaal 6000 Euro gekost en het paard is ver beneden de waarde verkocht aan een manege.

Dat was slikken.........

Weest moedig, vecht goed door maar stop op tijd met knokken, er is verschil tussen recht hebben en recht krijgen!!

Zorg goed voor het paard, sommigen reageren hun frustratie op het toch al gekwelde dier of brengen het naar de slacht, een weg die wij bewust niet gegaan zijn , wij willen het arme dier niet op laten draaien voor zijn slechte fokker/ verkoper.

Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Handelaar of particulier
Het maakt niet zo heel veel uit waar het paard gekocht is. Of dit nou bij een handelaar of bij een particulier is, de wet blijft hetzelfde. Wel zal een handelaar, tenminste een goede handelaar, eerder geneigd zijn de koper tegemoet te willen komen. Een goede handelsstal heeft tenslotte een naam hoog te houden. Verder zal een handelsstal ook wat vaker ene proefperiode geven: de koper kan dan gedurende een periode van (meestal) twee weken het paard uitproberen. Verborgen gebreken komen dan al snel aan het licht.

Wat zijn verborgen gebreken
Verborgen gebreken zijn alle gebreken die de verkoper zou moeten vermelden tijdens de verkoop, en waardoor het paard niet gebruikt kan worden voor het doel wat de koper voor ogen heeft. Denk hierbij aan kreupelheid, zomereczeem, gedragsproblemen als weven en kribbebijten, hoefbevangenheid, koliek, onvruchtbaarheid etc.

Onderzoeksplicht koper
De koper heeft een onderzoeksplicht. Indien de koper deze niet heeft uitgevoerd, dan vervalt sowieso elk recht op een schadevergoeding of het terug mogen geven van het paard. De onderzoeksplicht houdt in dat de koper vragen moet stellen aan de verkoper, of deze gezond is en geen gedragsproblemen vertoont. De verkoper moet hierbij eerlijk zijn. Verder is het de koper aan te raden een dierenarts het paard te laten keuren voordat het paard wordt aangekocht.

Let er bij de keuring op dat het paard ook op verdovende middelen wordt getest, er zijn verkopers die een paard met pijn verdoven voor de keuring zodat de gebreken niet aan het licht komen.

Onderzoeksplicht geldt trouwens niet in het geval de verkoper een professionele handelaar is, en deze vermeld heeft dat het paard gezond is of net gekeurd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kopen met willens en wetens
Indien een paard iets mankeert zoals zomereczeem, rotstraal, gedragsprobleem etc., en de koper is hiervan op de hoogte, kan men toch besluiten het paard te kopen. later kan men echter niet meer terug vallen op een eventuele garantie. Het paard is met willens en weten met het gebrek gekocht, het gaat hier dan niet meer om een verborgen gebrek. Juridisch gezien heeft de koper dan ook geen poot om op te staan. Vaak is het de vraag wanneer een probleem is ontstaan: voor, tijdens of na de aankoop. Bij gedragsproblemen mag men ervan uitgaan dat deze al voor de koop aanwezig waren. Rotstraal en hoefbevangenheid kunnen plots ontstaan. Zomereczeem is vaak al lange tijd aanwezig. Kreupelheid kan ook in de proefperiode of na de koop gebeuren. Stel daarom samen een contract op wanneer het paard verkocht wordt of op proefperiode gaat. Advocaat
Voor problemen met de aankoop van een paard en verborgen gebreken, zal men een advocaat in moeten schakelen. Zorg er altijd voor dat er een keuringsrapport an een dierenarts aanwezig is, en het koopcontract van het paard. De rechter zal uiteindelijk moeten bepalen in hoeverre de verkoper verantwoordelijk is.
Wordt een ellenlange strijd. Jij moet namelijk kunnen aantonen dat het mankement er al was voordat het paard te koop werd aangeboden. Dan moet je ook kunnen aantonen dat de verkoper hiervan op de hoogte was en dus te kwader trouw heeft gehandeld.
Ga d'r maar aanstaan! Dit zijn altijd die rechtszaken die bij Meester Visser eindigen op de TV. Ik geef je weinig kans als je het zonder hulp moet klaren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat je helemaal gelijk hebt. Dat wordt een strijd zonder einde met alleen maar extra kosten.
+1
daarom koop ik altijd een paard op voorbehoud ik wil hem 1 tot4 werken bij me hebben om te kijken of het wel een juist paard is. TIP!