Wanneer is de postzegelmarkt ingestort?

35 jaar geleden ben ik gestopt met postzegels verzamelen, ik heb toen mijn collectie Nederland voor een goede prijs verkocht. Nu kijk ik op marktplaats zo voor de grap naar postzegels die te koop worden aangeboden en schrik mij een hoedje. De prijzen die er voor gevraagd worden stellen niets meer voor in vergelijking met de prijzen die ik er vroeger voor moest neertellen. In die tijd was het heel normaal dat je voor postfrisse zegels de cataloguswaarde betaalde. Eerste dag enveloppen worden haast weggegeven op de jaargangen uit de vijftiger jaren na, die schijnen nog wel waarde te hebben.
Wanneer is die markt voor postzegels zo ingestort? En waarom zijn postzegels van na 1980 ongebruikt duurder dan veel oudere zegels?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag moet ik zeggen. Ik heb ook nog een flinke verzameling postfris NL liggen en was altijd in de veronderstelling dat een catalogusprijs nooit minder kon worden, totdat ik laatst een catalogus raadpleegde en keek wat mijn verzameling momenteel waard zou zijn (na ruim 15 jaar niet gekeken te hebben). Ik ben echt geschrokken. Dacht een leuk zakcentje achter de hand te hebben, want voor ca. 20 jaar terug had ik alles voor meer dan 5000 euro (geen gld. dus) kunnen verkopen en nu mag ik blij zijn als ik er nog 1000 euro voor zou kunnen vangen. Echt jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals elke verzamelmarkt hebben de verzamelde dingen nauwelijks intrinsieke waarde.
De prijs is dus 'wat de gek er voor geeft' ofwel 'vraag en aanbod'.
Postzegels verzamelen heeft een nogal oubollig imago, en vraagt geduld, en postzegels zijn sowieso een beetje aan het verdwijnen.
Weinig vraag, en blijkbaar toch wel wat aanbod, dus lage prijzen.

Het beste antwoord

Je hebt je verzameling op een prima tijdstip verkocht. Eind jaren '70 was de postzegelmarkt één groot feest, en er waren veel verzamelaars, als je dat vergelijkt met nu.

Niet geheel toevallig is de markt begin jaren '80 volledig ingestort, met de komst van de homecomputer, later PC. Als ik het mij goed herinner kwam de Commodore-64 in 1981. Blijkbaar vinden mensen computeren leuker, en dat geldt niet alleen voor postzegels verzamelen. Met munten is het net zo gegaan. En sinds die tijd zijn er nog veel meer zaken bijgekomen die het verzamelen van postzegels niet aanmoedigen. Denk aan mobieltjes, videorecorders etc.

Hier een nogal optimistisch artikel over de waardestijging van postzegels.
http://uvtapp.uvt.nl/fsw/spits.npc.ShowPressReleaseCM?v_id=6993641588594954
Hier wordt ons wijsgemaakt, dat het allemaal wel meevalt, omdat in de periode 1900 tot heden er een keurig rendement werd gemaakt op postzegels. Maar dat is natuurlijk een beetje onzin, want ook voor postzegels geldt: "rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst".

Om over 108 jaar een rendement van 7% tevoorschijn te toveren is niet zo moeilijk. Die periode is niet voor niets gekozen, en als was gekozen voor de laatste 32 jaar, dan was het rendement min 80% geweest. Zo maken fondsbeheerders van beleggingsfondsen ook hun grafiekjes. Ze kiezen die periode die het leukste resultaat geeft. Het is bijna zeker dat de postzegelmarkt zich niet herstelt, want er zijn te veel postzegels en te weinig verzamelaars.

Je laatste vraag: dat postfris vanaf 1980 meer opbrengt dan veel oudere zegels, komt omdat je die zegels altijd nog op een brief kan plakken. Ze behouden dus hun nominale waarde.
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2009-05-28/hoe-lang-blijven-postzegels-geldig

Overigens kan postzegels verzamelen heel leuk en leerzaam zijn, als je geinteresseerd bent in allerlei landen en hun geschiedenis. Je moet het alleen niet (meer) doen om rijk te worden, en het aardige van deze tijd is nu juist, dat je voor een prikkie een prachtige verzameling op kunt bouwen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Het lijkt mij wel weer leuk om nu toch weer postzegels te gaan verzamelen, en dan nu natuurlijk beginnen met de zomerzegels :) . Ik hou het dan nog wel even bij Nederland. Als ik zo de prijzen bekijk kun je met een uitgave van 5 euro per maand een leuke verzameling opbouwen.
Pieter2011
11 jaar geleden
+ Mooi geanalyseerd en verwoord! Overigens heb je bij de waarde van antieke spullen eenzelfde trend gezien. Mijn ouders kochten veel antieke spullen als hobby én als geldbelegging. Die rommel raak je nu aan de straatstenen niet meer kwijt.

Andere antwoorden (1)

Simpelweg omdat er steeds minder verzamelaars zijn. Vroeger spaarde Heel veel mensen postzegels tegenwoordig bijna niemand. Vanuit erfenissen ed komen veel postzegels vrij. Door het beperkte aantal verzamelaars en het grote aanbod dalen de prijzen. Oudere postzegels zijn nog wel zeldzaam en gewild onder het beperkte groepje verzamelaars.