Mijn paard bokt, weigert en wilt niet voorwaarts lopen.. Iemand tips?

Hij kan super lekker lopen, maar vaak moet er daarvoor nog even een bok gegeven worden. Soms heeft hij van die buien dat hij niet vooruit te branden is, dan rijd ik hem met wat grotere sporen. Als hij dan na mijn aansporing nog steeds bokt (eerder: aan het bokken is) geef ik hem een tik met de zweep. Dit maakt het vaak erger maar korter, daarna loopt hij super.. Ik heb het idee dat de zweep het alleen maar erger maakt, maar zonder is haast ook niet mee te rijden (sporen hetzelfde probleem)
Ik vind het vreselijk om hem zo te moeten rijden, zo jammer dat het niet natuurlijk gaat.. Ikzelf ben een groot fan van bijvoorbeeld Monty Roberts' aanpak, dit lukt me bij andere pony's/paarden wel, maar bij hem krijg ik geen contact :(
iemand tips??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer andere technieken uit. Paard van een kennis van mij deed ook zoiets, die heeft er toen twee tot drie keer in de week zo'n specialist op laten rijden na vier maanden was het over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud is ie? Kan zijn dat ie een
Beetje aan het puberen is.
Vaak helpt uitputten wel goed. Of misschien is het te weinig variatie..

Het beste antwoord

Sporen en zweep zijn alleen bedoeld om gevolgen af te straffen (Sporen: Slechte reactie op het been, dus met scherpe punten laten voelen waar je been zit. Zweep: Alles wat door ruiter niet gewenst is een mep). Hiermee bereik je hoogstens dat je paard straks niet meer dúrft jou te negeren uit angst voor straf (en daar lijkt jou paard terecht een stokje voor te steken! Die blijft er nog steeds tegenin gaan) Een band krijg je nooit met hem zo, want je paard vindt het niet leuk maar voor jou lijkt me deze manier van rijden ook echt geen lolletje.

De oorzaak kan in verschrikkelijk veel liggen en is via internet bijna niet te achterhalen. Vraag je instructrice om raad, en raad deze je zweep of sporen aan: Neem een andere instructrice!!! Geen enkel paard wordt vals geboren met het idee 'Kom, ik ga in mijn leven lekker ruiters het leven zuur maken'. Er is altijd een oorzaak, en je bereikt er op lange termijn meer mee die aan te pakken dan de gevolgen.

Om de oorzaak te achterhalen moet je een paar basisbeginsels kennen over een paard.
1) Paarden zijn vluchtdieren, wij roofdieren. Het is een mirakel waarom ze toestaan dat er een roofdier op hun rug gaat zitten. Wij moeten dat niet als vanzelfsprekend zien, maar blij zijn met de keren dat ze het wél goed keuren!!!
2) Paarden verspillen geen energie voor iets waar zij het nut niet van inzien. Ze houden altijd een stukje achter de hand om te kunnen vluchten. Wij weten dat er hier geen panters of leeuwen zijn, je paard niet. Als hij iets echt niet nodig vindt en ook niet leuk, zal hij zich verzetten.
3) Verzet is bij lange na niet altijd onwil van het paard. Heel vaak, vaker dan onwil, is het onbegrip! Je paard begrijpt de hulpen niet, verliest zijn vertrouwen in jou als leider, en besluit dan maar zelf de leiding over te nemen. En dat doet hij door een andere kant op te gaan, te weigeren of te gaan bokken...Hij kan niet anders.

Doe niet alleen dingen óp je paard, maar begin vanaf de grond! Grondwerk is het begin van alles. Daar bouwen jullie een vertrouwensband op. Daar leert je paard jou als leider te accepteren, te wijken voor druk (essentieel voor rijden) en niet weg te lopen voor nieuw dingen. En jij leert hoe jou paard denkt en reageert. Mijn mening is dat je zonder regelmatig aan grondwerk te doen, je ook nooit een echte band op kan bouwen met je paard.

Het zal hard werken worden zonder sporen/ zweep. Maar als jullie leren elkaar écht te vertrouwen, worden jullie daar allebei gelukkiger van ^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++ maar dat mag niet helaas :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dankjulliewel allemaal ;-) @DarkChickie: Ik raad je trouwens aan het boek 'Paarden liegen nooit' van Mark Rashid te lezen, over natuurlijk gedrag van paarden en waarom ze zich soms verzetten tegen ons, en hoe hun denksysteem hun gedrag verklaart. Gaat ook over 'probleem'-paarden, denk dat hij ook erg nuttig is voor jou :-) Let wel op, er is een kinderboek dat paarden liegen niet heet ;-) Je moet echt paarden liegen NOOIT van Mark Rashid hebben, haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super! een dikke vette + ;D
Ik zal eens kijken voor het boek =]

Andere antwoorden (2)

Ik ben een tegenstander van sporen, zweep en bit. Rijd hem eens zonder sporen of laat hem even uitrazen aan de longeerlijn voor je gaat rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga parelli met hem/haar doen
parelli is datje je paard leert wie de baas is.
ook kan het dat het zadel/bit/hoofdstel niet lekker zit en hij daarvoor protesteert dat was ook bij mijn paard en die is 6zes het kan dus van alle leeftijden zijn. ik zou naar utrecht gaan en een foto en wat testen doen, wat je hoort kan heel erg zijn we moesten metenden nieuw zadel

x ik hoop dat je er wat aan hebt

Toegevoegd na 2 minuten:
oowja ga eerst met hem logeren en zijn energie eruit halen
laat daarna iemand in het midden staan en ga zonder zadel rijden als ie dan ast van zijn rug heeft kan je hebt zo testen als ie heel erg reageert heeft ie last van ze rug reageert ie niet of nauwelijks da zit het zadel niet lekker