Hoe kun je schrijven dat het bijvoorbeeld een paar uur later is in een verhaal?

In een film laat je gewoon gelijk het volgende stuk zien en zie je niet elke seconde van elk stuk iets. Hoe doe je dat als je een verhaal schrijft? Ik lees veel boeken, maar vind het nog steeds lastig. Als het verhaal bijvoorbeeld veel op school afspeelt, hoe kun je dan op een goede manier sommige dingen overslaan of dat het ineens de volgende dag is enzovoorts.

Ik hoop dat jullie me begrijpen. Ik vind het lastig uit te leggen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets van we hadden inmiddels de vakken bla bla. Of de kleine pauze , was al voorbij . Toen naar buiten keek zag ik dat het inmiddels al goed schemerde .

Het beste antwoord

Show, don't tell!

Tijdsprong op dezelfde dag:
- de zon staat elders
- de schaduwen van bomen en de speeltoestellen op het plein staan nu ergens anders
- kinderen raken wat verveeld/vermoeid
- de lucht betrekt (wat begon als een zonnige dag is een paar uur later verworden tot een grijze lucht)

Van de ene dag naar de andere dag:
- mensen zijn weer fris
- de leraar heeft er weer zin an
- het weer is anders
- er is nu een overhoring die de dag ervoor is aangekondigd (de kinderen zitten er klaar voor, pen in de aanslag, bankjes uit elkaar)
- de aula is opgeruimd, de vorige dag was 't een puinzooi
- als het ochtend is: op straat barst 't van forenzen.

Kortom: beschrijf de wereld zoals die verandert of veranderd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebeurd idd veel in boeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees nooit boeken waar in staat dat de 'schaduwen nu ergens anders staan' etc, ik vind dat ook totaal niet leesbaar. Een tijdsaanduiding zoals in de antwoorden hierboven is veel nuttiger en leest prettiger. Het taalgebruik wordt veel te wollig met 'show, don't tell' in een boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle: daar ben ik het niet mee eens. Er zijn heel veel schrijvers die dit subtiel weten te doen. Al dat expliciete weergeven van tijd (en gevoelens trouwens ook) is oersaai. Je moet het natuurlijk niet overdrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind deze soort tijdsaanduidingen heel prettig : je gebruikt je fantasie, ziet het hele plaatje vóór je. Daar zijn boeken voor, toch, om met je fantasie zelf de bijbehorende'film' te maken terwijl je leest? +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan best subtiel, maar veel verhalen van beginnende schrijvers stijgen niet ver boven een 'en toen, en toen, en toen'-verhaal van een 7-jarige uit. Daar heb ik mezelf ook wel eens op betrapt toen ik als twaalfjarige dacht dat ik schrijfster moest worden. Heel goed dat Samchi zich daar van bewust is.

Andere antwoorden (2)

Schrijf: 'een paar uur later'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik je vraag wel begrijp en ik zou het zo doen:

Het voorgaande (hoofd)stuk kun je een besloten einde geven of een open einde, dat maakt eigenlijk niet heel veel uit. Als je het nieuwe stuk maar duidelijk laat beginnen met een tijdsaanduiding, bijv. "De volgende dag..." of "Twee weken later..." of "Toen hij thuis kwam...."

En dan natuurlijk ook een nieuwe alinea of bladzijde gebruiken. Dan lees je gemakkelijk door. Succes!