Als je een patroon hebt voor een kleding stuk wat moet je dan daarna doen?

Dan verkopen ze een patroon ofzo in een zakje en dan staat er achter hoe je het in elkaar moet zetten. maar ik snap niet wat er dan allemaal in zit moet je het aan elkaar naaien of moet je al alles een vorm geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Daar is niet zo makkelijk via internet antwoord op te geven, maar gelukkig kun je op Youtube hele goede uitleg vinden over hoe je het moet doen. Even googelen levert onderstaande filmpjesverameling van Stoffenplaza op, waarin het stap voor stap wordt uitgelegd.

Mocht je er niet uit komen, dan kun je het beste vragen of iemand het de eerste keer met jou samen wil doen, of een naaicursus volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt een beetje van het soort pakketje af. Het kan ook zijn dat je het patroon moet overnemen van het papier waarop meerdere patronen door elkaar staan.
Hier heb je patroon papier voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je moet idd de stof zelf knippen en in elkaar naaien.
Het pateoon speld je op stof, de stof knip je uit en in, en daarna moet je alkes aan elkaar naaien.
Goed de gebruiksaanwijzing volgen. Het is ern pittige klus. Naaicursus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan of je er voeling voor hebt.
Als iemand je helpt of je gaat op cursus is t makkelijk te leren.
Begin met vrij rechte kleding zonder plooien of ingewikkelde kragen.
Op de meeste patronen staat een moeilijkheidsgraad aangegeven. Begin met de gemakkelijkste en lees de instructies goed door. Hier staat dan in wat een gestippelde of doorgetrokken lijn op het patroon betekent. Wanneer je iets moet rijgen of stikken en waar een zigzag nodig is. Dit is zeg maar de legenda van het patroon en die moet je natuurlijk snappen. Daarna het stappenplan exact volgen tot je eerste kledingstuk af is.
Soms moet je niet van te voren precies voor je zien hòe het dan precies allemaal moet. Ga maar stap voor stap gewoon dòen wat er staat en kijk eens wat ervan terecht komt.

Gebruik hiervoor geen dure stof en maak ditzelfde patroon gewoon een paar keer (met verschillende dessins stofjes is het natuurlijk leuker). De eerste zal misschien niet om aan te zien zijn en nogal wat frustraties opgeroepen hebben, je zal zien dat ieder volgend kledingstuk er gestroomlijnder uit zal komen te zien en je zal vanzelf meer vertrouwen krijgen in je kunnen.
Ga pas kijken naar de volgende moeilijkheidsgraad als je het niet (zo) moeilijk meer vindt om een patroon van die eerste moeilijkheidsgraad te maken. Zo ga je steeds een stapje verder in je kunnen. Het is alleen maar enorm frustrerend als je een te moeilijk patroon hebt. Vooral als het om een kledingstuk gaat wat je gewoon heel graag wilt hebben, want dan heb je er speciaal stof voor gekocht en moet het natuurlijk perfect worden. Dat lukt niet als je nog nooit eerder kledingstukken hebt genaaid.

Het is trouwens wel handig als je weet hoe je een naaimachine moet inrijgen, instellen en welke (basis)steken je kunt maken. Voordat je aan een patroon begint, kun je het beste gewoon wat oefenen op restlapjes stof tot je weet wat de machine kan en hoe dat dan gaat. ;-)

Er zijn best wel veel dingen die je moet weten voordat je 'zomaar' van een patroon een mooi kledingstuk kunt maken. Maar als jij denkt dat je het wel kan: vooral doen! Je leert het door het te DOEN! :-)

Succes en veel plezier! ;-)