Volgens mij hangt het van de persoon af. Bij het afschieten produceer je een drukstoot en dat maximum hou je niet zo lang vol. Ik schat dat bij een pijp van 1 meter de meesten al ver over hun top heen zitten en dan werkt de wrijving in het nadeel, voor de meesten lijkt me 60 tot 80 cm het efficiëntste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een lange blaaspijp gaat niet verder - misschien iets minder ver, omdat het projectiel meer wrijving ondervindt. Maar je kunt wel nauwkeuriger richten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in de pijp blaast, zorg je voor een overdruk.
Die zorgt voor een kracht, en die kracht zorgt voor een versnelling.
Bij een korte pijp houdt het versnellen eerder op dan bij de lange. Dus (als je verder wilt schieten) is een lange beter.
Hoeveel beter hangt natuurlijk ook af van de weerstand van je pijltje in de pijp.