Hoe wordt bij dit breipatroon M1 gebreid?

Dan bedoel ik deze: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=137&d_id=11&lang=nl
Er is een teltekening en de betekenis van de symbolen daarvan. Ik neem aan dat je er 4 toeren over doet om verschillende M1 patronen af te hebben.7 meen ik.
Maar in de eerste rij staat dat je 1 st r in de eerste omsl, 1 st gedraaid r in de tweede omsl moet doen. Maar hoe kan dat als je in de 2e rij/toer pas die omslagen hoeft te doen?

En hoe moet je 1 st gedraaid recht breien in de tweede omslag?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een vrij eenvoudig patroontje, dat er echter door de teltekening ene beetje lastiger uitziet dan het is (hoewel het het voor de geoefende breister weer eenvoudiger maakt, maar dat ben je denk ik nog niet).

In de eerste toer (van rechts naar links gelezen )van M1 brei je steeds twee keer twee steken samen (van vier streken maak je er dan twee- het schuine streepje), en daarna TWEE omslagen (het dikke ovaaltje/bolletje links van de streepjes dat wat lastig te zien is). Dat worden dus twee nieuwe steken, en zo zit je aan het eind van de toer met evenveel steken als je mee begon.

In de tweede toer (nu moet je van links naar rechts lezen) nieuwe steken in die omslagen maken. Maak je echter twee rechte steken, dan zullen ze zich samenvoegen tot één grote steek / gat, en raak je steken kwijt. Dat wil je niet. Dus doe je dat ongeveer op dezelfde manier als waarmee je twee steken uit één steek breit : de eerste omslag brei je gewoon recht, de tweede brei je zo (door bijvoorbeeld achterin de steek te steken dat vind ik zelf een makkelijke manier) dat de omslag die je breit gedraaid wordt en zo om de volgende steek heengrijpt. Uiteindelijk wordt het wel een soort groot gat, met die dubbele omslag, maar zo te zien is dat precies het patroontje.
Daarna brei je de twee steken die je had samengebreit gewon averecht. Je eindigt dan weer met het zelfde aantal als je begon.

De derde toer is dan weer hetzelfde als de eerste, alleen verspringt hier de plaats waar de twee omslagen komen ; Dus eerst 1 x 2 steken samenbreien, dan 2 omslagen, en dan hetzelfde als ter 1 tot het einde, waarbij je weer eindigt met 1 z 2 samenbreien. De vierde toer is dan weer gelijk aan de tweede maar op dezelfde manier versprongen.Die vier toeren herhaal je dan meerdere keren. Dus als je toer vier afhebt, begin je weer bij toer 1.

Dit patroon moet op deze manier heen en weer gebreid worden, maar kan met wat kleine aanpassingen ook wel op een rondbreinaald. Zolang het aantal steken maar deelbaar is door vier.

Volgens mij klinkt het nu NOG ingewikkelder dan het was, maar als je gewoon begint met een proeflap (eerst een paar pennen recht). De omslagen zitten echt al in de eerste toer van patroon M1, je raakt dus in geen enkele toer steken kwijt of kriigt er teveel - zoals bij ajourwerk eigenlijk normaal is.