hoe kan je een want breien? of heeft iemabd een breipatroon daarvoor?

ik bben er nog niet zo super goed in breien, maar ik kan al heel wat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

In onderstaande link staat patroon afdrukken. Als je dat doet krijg je het hele patroon. Ik hoop dat je er wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitleggen is niet zo makkelijk, maar met een heleboel plaatjes er bij kom je er wel! Zie de link hieronder voor een heel goed voorbeeld.
Je breit de want aan EEN stuk en breit het duimstuk er in door te meerderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdikkeme die link had ik ook - nu moet ik een andere zoeken
Daar zijn allerlei breipatronen voor, maar eerlijk is eerlijk ; het is een hoop tellen, want elke wol / maat / hand is verschillend, en het moet JOUW passen.
Voor wanten moet je kunnen :

- rondbreien (op 4/5 naalden of een rondbreinaald)
- meerderen en minderen
- boordsteek en tricotsteek

Als je die drie technieken beheerst, is een want geen probleem. Hooguit moet je even steken tellen en berekenen, al dan niet aan de hand van ee nproeflap.

Begin met de boord, en ga als die lang genoeg is over in tricosteek.
Markeer dan op de plek van de duim1 steek, en meerder in elke toer (of elke 2e, afhankelijk van de dikte van je wol) aan weerszijden van die middelste steek 1 steek (of nog mooier : vanaf de tweede meerdering steeds recht boven elkaar) voor de duimspie.

Als je zo zij het holletje van je duim bent aangekomen, zet je ALLE steken voor de duim op een hulpnaald, en ha je gewoon weer verder met de hand over het zelfde aantal steken als waar je mee begonnen bent tot de bovenkant van je pink. Van daaraf minder je elke toer verdeeld of aan weerszijden (wat je mooier vindt) tot je nog een cm of 3 over hebt, die je (binnenstebuiten) samen afbreit, of afhecht en later aan elkaar zet.

Dan neem je de steken van de duim weer op (korte naalden of coctailprikkers zijn hier heel prettig). Neem eventueel of 2 extra steken op in het 'gat' tussen duim en hand) en brei de duim tot de gewenste hoogte (begin nagel), minder eventueel in de eerste paar toeren wat als hij erg wijd is. Minder dan elke toer voor de top, en kant rijg de draad door de laatste 6-8 steken voor de afwerking.

Het is gewoon iets dat je even een keer gedaan moet hebben (vooral die duim), maar als je dat eenmaal doorhebt, is ook een handschoen met vingers geen probleem meer voor je.

In de bron een leuk patroon voor een want op 2 naalden (al kanie prima, zoniet beter op een ronde naald) waarbij je echter wel heel goed kunt zien wat er precies met die duim gebeurt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn eerste link had je intussen al zie ik, dus hier een tweede (eenvoudig) basispatroon, dat er door het gebruikte garen (zelfstrepende sokkenwol) spectaculair uitziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, zelfstrepende sokkenwol!
Wie nog geen ervaring heeft, kan het beste met een paar wanten beginnen: klik op onderstaande link voor de techniek beschrijving.

Toegevoegd na 47 seconden:
http://www.casadilana.be/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=9