Hoeveel kost zijde per meter ?

Er zijn verschillend soorten zijde, maar ik kan op internet bijna niets vinden over wat het nu eigenlijk kost.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (3)

Op onderstaande site verkopen ze het voor tussen de 13 en 25 euro per meter (90cm breed).
12 jaar geleden
Wat zijde kost hangt sterk af van de kwaliteit en voornamelijk het gewicht. Hoe zwaarder de zijde, hoe beter de kwaliteit en hoe mooier de eigenschappen van de zijde naar voren komen. Dunne zijde die geschikt is voor sjaals of bloesjes heeft weer een totaal ander effect (en prijs) dan dikke zijde voor een trouwjurk, bijvoorbeeld.

De duurste zijdesoorten kosten ongeveer 30-35 euro de meter (gemiddeld 1.20-1.40 breed), en dat lijkt nog wel mee te vallen, maar als je bedenkt dat er in een beetje trouwjurk gauw 5 tot 10 meter stof gaat, kan dat aardig oplopen.

De goedkoopste soorten beginnen al bij 2,50 de meter (90 cm breed), maar dan heb je dunne, ongekleurde zijde die voornamelijk gebruikt wordt om op te schilderen. Zijde die geschikt is voor naaiwerk begint ongeveer bij een tientje de meter. Maar nogmaals : daar maak je geen mooi vallende jurk ofzo mee.

Als je googelt op 'stoffen zijde meter online kopen' enzo, krijg je aardig wat hits van webwinkels waar je zijde kunt kopen, maar uiteraard kan je stoffenzaak je ook verder helpen. Meer over de verschillende soorten zijde in de laatste link.

Toegevoegd na 3 minuten:
Let op : regelmatig wordt er ook wel eens rayon of zelfs polyeser verkocht als zijnde 'zijde'. Goedkoop, uieraard. Vaak onder de naam voeringzijde of taftzijde. Met zijde heeft dat echter helemaal niets te maken !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie toevoeging ook.
Daar heb ik nog wel eens ooit ruzie over staan maken met een marktkoopvrouw...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , schoot me ineens te binnen, dat taftzijde soms gewoon doodordinair als zijde verkocht wordt. Als 'satijn' mag eventueel nog ; dat slaat op de binding, niet op het materiaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om het nog ingewikkelder te maken is er ook nog tafzijde, zonder t erin, wat dan weer wel echte zijde is...
Ik ken veel online stoffenzaken, maar er zijn er inderdaad niet heel veel die ook zijde verkopen. Nou zou ik dat ook het liefste zelf voelen en zien voor ik het kocht, omdat zoals je al aangeeft er zoveel verschillende soorten zijn. Maar bij onderstaande webwinkels wordt het in ieder geval wel verkocht.
Vanaf ruim een tientje per meter, tot veel duurder.