Moet ik een takje - met groene mos er op - prepareren om het goed te houden en zo ja: hoe?

Ik heb wat takjes uit het bos meegenomen, (waar ze aan het zagen waren) compleet met mos er op.
Die wil ik gebruiken om zelfgemaakte vogeltjes op vast te maken (van papiermache).
Is er een manier om zo'n takje - en het mos - mooi te houden?
Dat het niet vermolmd, of uit elkaar gaat vallen van de droogte, of dat er beestjes uit gaan kruipen die mijn vogeltjes gaan beschouwen als voer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Als je het goed laat drogen en kurkdroog houdt, zal er niks mee gebeuren en kun je er jaren plezier van hebben. Droog hout groeit niks meer op of in. Pas als er (weer) vocht bij komt, moet je oppassen.

Op de lange duur KAN het mos verkleuren van groen naar bruin, maar daar gaat verrassend veel tijd overheen; het blijft zo een jaar goed of langer. Je kunt het eventueel bespuiten met bison-spuitlijm als conserveermiddel; dat wordt ook gedaan in de modelspoorbouw als mensen met echte mossen werken. Dan blijft het nog langer groen, omdat het mis niet echt kan uitdrogen, maar ook niet echt nat meer kan worden zodat het kapot gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die lijm is een goed idee.

Andere antwoorden (1)

Goed laten drogen alleen. Ik heb ooit een kerststalletje met mos en hout gemaakt toen ik klein was en ik heb er al jaren plezier van.