hoe of waar kan je een echtheids-certificaat halen voor je handtekening?

ik spaar handtekeningen van beroemdheden en wil graag echtheids-certificaten hebben hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (1)

Dat doe je door naar iemand toe te gaan die er verstand van heeft, en van wie je ook zeker weet dat andere verzamelaars daar ook vertrouwen in hebben. B.v. een handelaar of veilinghuis. Je krijgt dan een echtheidscertificaat, en je zult daarvoor moeten betalen.

Maar je moet heel goed opletten wat je doet. Het is een schimmige wereld, waar het niet anders zal toegaan, dan in de postzegels of kunst. 100% zekerheid krijg je nooit.

Hier een citaat:
"Een Certificaat van Echtheid ook bekend als COA is een bewijs dat de handtekening origineel is, meestal door de koper geleverd aan de verkoper of door een derde partij "authentication service". Het is een bewijs die door de deskundige of verkoper is ondertekend en verzekerd dat de handtekening origineel is. De geldigheid van het Certificaat van Echtheid is afhankelijk van de integriteit en de kennis van de verkoper of verificatie-service."

Citaat komt van deze site:
http://users.telenet.be/autograph_collecting/faq.html

Er valt veel meer te lezen op die site, en er is o.a. ook een foto van een COA te zien. Dat echtheidscertificaat is uitgegeven door een zekere Rolf Ramseier, handelaar in handtekeningen van beroemdheden, en blijkt dus een autoriteit te zijn op dit gebied.

Dit is zijn website:
http://www.rrautogramme.com/index.asp?id=80621133101122011&site=information

Maar als je gaat googelen, dan kom je ook dit tegen:
http://www.autographnewslive.com/entry.php?31-WHO-IS-ROLF-RAMSEIER
Een berichtje van iemand die niet zoveel van meneer Ramseier moet hebben. Dat toont al aan hoe lastig het is, om te beoordelen hoe het zit met die COA's.

Conclusie: als je handtekeningen verzamelt is dat alleen maar leuk. Maar zodra je handtekeningen gaat kopen, zul je je er echt heel goed in moeten verdiepen. Contacten opbouwen met betrouwbare en deskundige medeverzamelaars en er vooral achterkomen, wie welke echtheids-certificaten uitgeeft, en hoe betrouwbaar die zijn. Op het internet zijn daar genoeg mogelijkheden voor.