Gemiddeld ongeveer Euro 40,- per uur. Maar bij meerdere lessen is het vaak goedkoper. Overigens zijn ook lessen van 45 minuten gangbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik betaalde 720 euro per jaar. Het ligt ook aan je leeftijd meen ik. Maar ook aan de gemeente waarin je woont. Vraag eens na bij de lokale muziekschool, zij zijn de enigen die het je kunnen zeggen, misschien staat het zelfs op de site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een laag inkomen hebt en zangles wilt op de muziekschool, hebben veel gemeenten een studiefonds waar je dan flinke korting kan krijgen. Bij ons tot 75% korting op de jaar lesprijs van 825 euro. Kinderen en jongeren betalen minder. Schoolvakanties heb je dan geen les. Bij particuliere zangdocenten kun je wat beter onderhandelen. Meestak vragen ze 40 tot 60 euro, maar het is ook mogelijk om een studente zang van een conservatorium om les te vragen en wie weet vraagt die wat minder. Vragen of je om de week les kan krijgen of juist eens per week een half uur.Op marktplaats staan namen maar je kunt ook via google zoeken op zangdocent/zangles en dan de naam van je woonplaats. Vraag om een (gratis) proefles om te zien of het klikt en de lesstijl je aanspreekt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er sterk van af waar, van wie en hoe land je zangles krijgt. Sommige priveleraren (vooral bekende zangers/ressen) zijn vaak erg duur, andere prima te betalen, soms kun je ook zangles nemen samen met anderen, en via koren kun je soms korting krijgen. Ook de kwaliteit verschilt ; ik heb behoorlijk slechte zanglessen gehad van 20 euro voor een half uur bij de muziekschool, en hele goede bij een jonge knul die zelf kon zingen voor maar een tien euro voor vaak bijna een heel uur. Veertig tot vijftig euro per uur voor priveles is een redelijk normaal gemiddelde, met dien verstande dat je eigenlijk nooit een vol uur les hebt, meestal 20 of 30 minuten.

Het nadeel van lessen via muziekscholen is vaak dat je per kwartaal, halfjaar of jaar betaalt, en dan gaat het best in de papieren lopen.

Bedenk ook vooral goed WAAROM je zangles wilt, wat je DOEL is, want dat kan mede bepalend zijn voor de keuze voor een bepaald systeem of type zangpedagoog. Een in de basis goede stem professioneel scholen is een heel ander verhaal dan wat zang- en ademhalingstechnieken leren om makkelijker of beter met een koor mee te kunnen zingen, en klassieke zang is weer een vak apart.

Informeer je dus vooraf zo goed mogelijk, en schroom ook niet eventueel van zangpedagoog te wisselen. En zoek er vooral een met een liefde voor zang en niet voor geld ; met audities voor zangprogramma's komen er regelmatig mensen voorbij die beweren al jaren zangles te hebben, en door hun zangleraar zelfs zijn aangemoedigd, terwijl elke leek kan horen da er echt geen toekomst in zit. Dat moet je niet willen, tenzij het puur voor je lol is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongeveer 750 euro per jaar