Een eigen gitaar bouwen, hoe begin je?

Ik wil me graag wat verdiepen in de gitaar zelf, hoe zit het in elkaar en wat de materialen zijn etc. Maar hoe begin je? Ik vind wel van die gitaarkits op internet, maar dat zijn echt kant en klare pakketten. Ik wil echt zelf wat bouwen.

Wat zijn goede sites en wat heb je nodig qua materiaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je een elektrische of een akoestische bouwen? Akoestisch is veel moeilijker dan elektrisch en eigenlijk geen doen voor een leek (zonder zo'n pakket dan). Elektrische wordt ook heel moeilijk maar is nog enigszins te doen...
Maar hoe 'zelf' wil je het doen? Wil je de planken kopen of ook nog helemaal zelf op vorm maken? Dan vrees ik dat je de lat voor jezelf veel te hoog legt, als ik eerlijk ben. Het is niet voor niks een vakmanschap... Waarom niet eerst een keer met een pakket beginnen en dan als je meer ervaring hebt echt zelf gaan bouwen? Misschien mag je eens bij een erkend gitaarbouwer kijken? Maar los daarvan vind ik je idee wel heel cool! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het liefste elektrisch. Als je zegt dat dat gewoon te moeilijk is, dan is een gitaarpakket goed, ik heb echt helemaal geen inzicht daarin :P Weet je of er boeken zijn of iets dergelijks, of websites waar je hier meer informatie over kan vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is echt super knap als je dat kan. Ik ben nog steeds aan het rond zoeken op internet en heb toch besloten om een zelfbouwpakket te kopen in plaats van alle onderdelen los, want daar weet ik echt te weinig van af. Voor mij is het nu zomervakantie, dus ik heb nog alle tijd om er aan te kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk! Het is wel lastig om hier in de buurt een gitaarbouwer te vinden, maar ik ken gelukkig wel wat mensen die hopelijk er eentje voor mij kunnen vinden. Leuk als idee ook voor een profielwerkstuk, had ik daar maar aan gedacht vroeger.

Het beste antwoord

Benodigd van boven naar beneden:
Tuners, snaren, topkam, hals, fretdraad, eventuele inlays, body, elementen, switches, bedrading en een brug.

Wil je hem echt vanaf scratch maken dan raad ik je de site www.projectguitar.com aan. Daar vind je een aantal tutorials en veel zelfbouwers.

Er komt best veel precisiewerk, kennis (welke houtsoorten) en vaardigheid (hals kaarsrecht maken met de juiste ronding aan de achterkant) bij kijken.

Zelf zou ik er niet snel aan beginnen. Dan zou ik eerder een kit kopen en die bijvoorbeeld customizen met een afwijkende body en andere elementen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ondertussen een beetje aan het zoeken geweest en het lijkt mij inderdaad toch een stuk beter om eerst een kit te kopen. Ik ken verder vrij weinig van de inhoud van een gitaar en als ik voor 100-200 euro een eigen gitaar kan maken, lijkt me dat een goed iets om mee te beginnen. Heb je sites over het customizen van de body? Want ik heb al wat zelfbouwpakketten gezien waar het eigenlijk altijd uitkomt op een strat of een telecaster. Het zou leuk zijn als ik dit echt naar mijn eigen smaak kan omzetten.

Andere antwoorden (1)

Leuke hobby lijkt me, wel een waar vakmanschap voor nodig is. Ik zou proberen bij een gitaar bouwer te gaan helpen/stage lopen, daar leer je het meest denk ik.