Hoeveel is een grain?

Ik wil pijlpunten kopen, maar op die site, bij een mooie pijlpunt, staat 11/32 100 grains. Waar staat die 11/32 en de 100 grains op? Volgens mij is 100 grains een gewicht, maar hoeveel gram dan? En is 11/32 de diameter ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
gvrox
12 jaar geleden
De grain vraag is al correct beantwoord, dus hier mijn vermoeden over 11/32: dat lijkt me dan 11/32 inch te zijn, dat is ongeveer 8.7mm , kan dat kloppen ?

Het beste antwoord

"De grain is een gewichtseenheid die vooral in de Verenigde Staten en Canada wordt gebruikt als het gaat om het gewicht van een kogel of het gewicht van het kruit dat zich in een patroon bevindt.

Zo zat er in de eerste .22 Long Rifle-patroon een 5 grains (0,32 gram) lading zwartkruit en een 40 grains (2,6 gram) loden kogeltje.

1 grain is gelijk aan 64,79891 milligram.
Grains worden in Nederland gebruikt binnen de wapentechniek en de schietsport en soms ook om de luchtvochtigheid uit te drukken of de hoeveelheid schadelijke deeltjes in een kubieke meter lucht.nl:Grein (gewicht)"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grain

Toegevoegd na 1 minuut:
100 grains is dus ongeveer 6,48 gram.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je ook waar de 11/32 op slaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar kom ik ook met behulp van internet niet echt uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk mijn antwoord en link in het toegevoegde antwoord. Daar staat dat het diameter is. M.v.g. Mrboonen

Andere antwoorden (2)

100 grains = 6.479891 grams

je kan dit simpel bereken door in google te typen: 1 grain to gram

of

100 grains to grams

google rekent dit zo voor je uit. Als je nog eens ooit van deze omrekenen moet doen. Google is je vriend ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
Die 11/32 is inderdaad de diameter: lees de zin maar op deze site:

http://www.celticwebmerchant.com/a-17015603/direct-leverbaar/messingen-pijlpunt-100-grain-11-32
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Nederlands heet het gewoon grein en hier volgt een korte omschrijving uit de wikipedia.

Grein (gewicht)Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Een grein is een gewichtseenheid die gebruikt werd vóór de invoering van het decimale stelsel.

Een grein is 1 / 5760 deel van een medicinaal pond en komt bij benadering overeen met 65 milligram. Het medicinale pond was onderverdeeld in twaalf ons, die elk weer onderverdeeld waren in acht drachma's. Een drachma was onderverdeeld in drie scrupel en een scrupel was verdeeld in twintig grein.

Eenheid Equivalent (bij benadering)
Medicinaal pond 375 gram
Ons 31,25 gram
Drachma 3,9 gram
Scrupel 1,3 gram
Grein. 65mg.