Ik ben op zoek naar een rofessionele naaimachine (incl. accessoires). Welk merk is goed?

Ik wil beginnen aan een cursus zelf kleding maken, volgend jaar in september wil ik ook graag een mbo opleiding styling volgen. (dit jaar was alles en overal vol.. jammer. ) Hier heb ik wel een goede naaimachine voor nodig. Echter heb ik hier (nog) helemaal geen verstand van dus mijn vraag dan ook of iemand mij kan helpen hierbij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (7)

Hieronder een site met een duidelijke uitleg over de aanschaf, welke aandachtspunten er zijn e.d.:

http://www.hobbydoos.nl/naaimachine.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel wat namen van merken die goed zijn: singer, pfaff(niet van die familie uit België). Je kan ook een tweedehandse naaimachine kopen, want meestal zijn die lekker makkelijk voor beginners en degelijk. Ik zal vooral eentje kiezen met weinig mogelijkheden qua stikken zodat je kan oefenen, wil je later hiermee doorgaan, kan je altijd kijken, naar eentje met meer mogelijkheden.
Kijk voorbeeld vooral eens welke achteruitknop van het stikken de machine heeft. Hoe eenvoudiger, hoe beter voor een beginner.
Anders vraag eens aan de docenten van de opleiding welke machine geschikt is voor een beginner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal je niet vervelen met enkel een link.
Als ik je een advies mag geven zou ik voor een Singer gaan, zij zijn al jaren een toonaangevend bedrijf op het gebied van naaien (groot fan van!). Vroeger had singer altijd een slogan: Succes met Singer, dit stond tot een aantal jaren geleden op alle nieuwe Singers.

Succes,

Bert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik trouwde (100 jaar geleden) kreeg ik van mijn moeder een naaimachine, op voorwaarde dat ik een Pfaff zou kiezen.
Dat zijn de allerbeste.
Ik heb die machine een keer ingeruild voor een iets nieuwere Pfaff.
Die gebruik ik inmiddels ook al weer bijna 30 jaar. (!)
En veel!
Hij ging wel regelmatig naar de dealer voor een (gratis) servicebeurt.
Maar dat is lang geleden omdat die Pfaff dealer er niet meer is.

Ik zou zeggen: ga naar een goede winkel, laat je goed voorlichten, bekijk verschillende types, vergelijk prijzen en vooral, vooral, vooral: vraag naar de service.
Krijg je een gratis les en uitgebreide instructie?
Wat doet de handelaar als er iets mis is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst over Singer:
Dat is inderdaad altijd een heel goed merk geweest. De laatste jaren zijn de Singers echter niet geweldig meer. Ik naai veel, heb veel contact met andere naaisters, en dit komt de hele tijd naar voren. Over Toyota is men ook niet zo tevreden over het algemeen.
Verder zijn Pfaff, Janome (was vroeger Lewenstein), Bernina en Husqvarna goede merken.
Als ik je twee adviezen mag geven, dan zijn het deze
1. ga naar een goede naaimachinedealer, laat je infromeren, probeer verschillende machines uit. Ook voor een tweedehands machine kun je daar terecht, en zo kun je voor relatief weinig geld wel een heel goede machine vinden. Een goede dealer is erg prettig, ook voor reparaties en onderhoud.
2. Kijk eens op www.sancho.nl. Dat is een website met forum waar je heel veel infromatie vandaan kunt halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een naaiachine is een hulpmiddel. Kleding maken komt veel meer bij kijken dan alleen af en toe een naadje stikken, en je staat kennelijk nog helemaal aan het begin van het leerproces.

Het beste ben je dan af met een goede tweedehands naaimachine die niet al te duur is (want in het begin verknal je nog wel eens wat), en die ook niet te veel toeters en bellen heeft. Stikken, zigzaggen, knoopsgatenprogrammaatje, eventueel een stretchsteek en verschillende voetjes is meer dan voldoende. Leuk is als je ook nog een dubbele naald kunt gebruiken.

Een goede naaister kan topstukken afleveren op een oude trapnaaimachine, een slechte naaister weet de mooiste stof te verprutsen op een industriële machine van duizenden euro's.

Singer, Husqvarna, Totyota, Leifheit, er zijn legio goede tweedehands naaimachines te koop. Koop hem bij een naaimachinewinkel, dan weet je dat hij goed is afgesteld, er zit garantie op en je hebt meteen een adresje voor de jaarlijkse check-up en onderhoudsbeurt.

Het enige dat je eigenlijk NIET moet doen is een goedkope nieuwe naaimachine halen in een winkel die daar niet voor is (Blokker, Kruidvat, Kwantum). Daar krijg je gegarandeerd spijt van. En...een zwaargewicht is eigenlijk altijd beter dan een lichtgewicht. Maar je hoeft ze zelf ECHT niet meteen in de schulden te steken voor een goed machientje.

Pas later, als je een redelijk gevorderde naaister bent geworden, zou je eventueel behoefte kunnen krijgen aan bijvoorbeeld een lockmachine if een borduurmachine of - voor de productiesnelheid - een indistriele machine, afhankelijk van welke kant je je op ontwikkelt. Maar leren doe je het het best op een goede, betrouwbare huis- tuin- en keukenmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als beginner heb ik een eenvoudige (en wat goedkopere) Toyota gekocht, heeft stuk of 12 steken dus kan er leuke dingen mee. Doet het prima, maar mijn moeder heeft een Janome, en merk toch het verschil wel. Zeker door dikkere stoffen werkt de Janome fijner, heeft er minder moeite mee dan mijn Toyota naaimachine. Omzomen van jeans gaat echter prima, dus is maar net hoeveel geld je ervoor over hebt/ wat je er precies mee wil doen.