Wat is een goed handwerkboek voor haken?

Via youtube ben ik op het haken van figuurtjes enzo gekomen, maar die rare kleine knuffeltjes of complete kleren haken vind ik niks.
Wat is een goed boek voor het leren haken van kleine figuurtjes, zoals hartjes, bloemtjes en klavertjes? Ook met uitleg van de basistechnieken als dat kan..

Ik heb al op bol.com en bruna gekeken, maar daar hebben ze vooral amigurumi (ofzoiets, het haken van kleine knuffeltjes) en dat zoek ik niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (6)

kijk eens op deze site
hoop dat je er mee aan de slag kan
http://www.google.com/images?um=1&hl=nl&client=firefox-a&hs=Etn&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&biw=1400&bih=851&tbs=isch%3A1&sa=1&q=squares+crochet+granny&btnG=Zoeken&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

veel haak plezier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de witte boekenhal hebben ze meerdere leuke haakboeken te koop. En ook nog betaalbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze site kan je kleine figuurtjes leren haken. De uitleg staat er duidelijk bij.

http://www.hobbydoos.nl/haken/defaultfigurenhaken.asp

In het boek hieronder worden vijf gehaakte accessoires als basis gebruikt om een eigen gepersonaliseerde tas, muts, sjaal, handschoenen of sloffen te maken. De basismodellen zijn makkelijk en snel te maken, ze zijn helemaal van deze tijd door het gebruik van moderne materialen en nieuwe frisse kleuren.
Iedere beginner kan meteen aan de slag en het is een inspiratiebron voor de gevorderde haakster. Het boek is hip vanaf de eerste losse tot de laatste afhechting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zijn bijna alle handwerkboeken voor haken meteen ook goed voor haken. In ieder geval in zoverre dat ze vrijwel allemaal de basis van het haken behandelen - maar niet altijd met even leuke voorbeelden.

Gelukkig hebben we internet.
Als je je aanmeld bij handwerksites als de Hobbydoos of - vooral- Ravelry, dan heb je de makkelijke (gratis) patroontjes eigenlijk min of meer voor het oprapen.

Het beste haakboek dat ik zelf in mijn collectie heb (en dat zijn er , met bijna 100, nogal wat) is eerlijk gezegd het - nog steeds verkrijgbare en zeer goedkope- 'Die Grosse Häkelschule" van de Burda en het oude Nederlandse (eveneens Burda) boek "Leerboek voor de Haakkunst" dat hier en daar nog wel eens tweedehands opduikt voor een prikje.

Ook verschijnen er regelmatig tijdschriften waarin de basisbeginselen worden uitgelegd, en die zijn vaak uitstekend. Kwestie van in de gaten houden in de supermarkt.

In de kringloopwinkel zijn nog wel eens complete edities te vinden van de grote handwerkencuclopedie (rode mappen), die ook een groot hoofdstuk over haken hebben met vele voorbeeldjes.

Maar hoeveel boeken je ok koopt, er gaat uiteindelijk echt niets boven Internet, waar je precies die dingen er uit kunt halen die jij leuk vindt of nodig hebt.

Ik heb trouwens wel één goed basisboek gevonden op Bol.com : Nieuw Haken - de basistechnieken van Margriet Brouwer. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/nieuw-haken/1001004006519135/index.html, en de witte boekhandel had enige tijd geleden (misschien nog tweeds wel) het fantastische boek "300 haaktips en -technieken". Sommige winkels hebben wellicht nog een exemplaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 300 haaktips heb ik, valt een beetje tegen.
Maar misschien wel goed voor een beginner.
en dat boek van Margriet Brouwer vind ik een goede tip.
Ik heb de allermooiste, echt alles staat erin tot in de kleinste details beschreven (wel in het Engels, maar dat is een detail, omdat alle steken in foto-begeleiding gaan). Het heet 'The Ultimate Sourcebook of Knitting and Crochet Stiches' van de uitgeverij The Harmony Guides. Gekocht bij Lohuis-Tijhuis te Oldenzaal (waar ze nog veel en veel meer van dit soort boeken verkopen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vind ik juist helemaal niet zo fijn ; één van de honderdduizend ´steenbijbels´ en relatief niet eens de goedkoopste. Heb hem ook hoor, maar het is niet één van de boeken die ik het vaakst pak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
k-tje weggevallen. SteKenbijbels.
Naast de goede tips die al gegeven zijn, wil ik ook nog even wijzen op :
100 bloemen om te haken en breien | Lesley Stanfield
Nederlands - Paperback | 2009

Te koop bij Bol.com, maar ook bij Pipoos heb ik het gezien en vast in meer winkers, voor 7,95.