ik heb een bootje gekregen met een 5 pk yamaha motor. hoe start ik dat ding. er zit een tankje bij met een soort van blaasbalgje in de slang.

het aansluiten gaat wel, maar hoe moet ik de motor starten. welke knoppen op welke stand en moet ik de eerste benzine aanzuigen met de blaasbalg of net zo lang aan de koord trekken dat de eerste benzine in de motor komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.3K

Antwoorden (4)

Beste baikema,wat leuk .vul de tank met de juist e ,benzine ,doe er ook net als bij n brommer olie doorheen ,althans dat is meestal noodzakelijk ,gewoon tekoop bij benzine stations .dan inderdaad pompen met ballettje ja eerst wel slang aan op motor ,en benzine dop ,op ontluchten zetten (Klein zwart knopje )choke ,aan !benzine kraantje op motor open !,nogmaals pompen tot dat je voelt dat hij vuld .oja gashandle in stand En evt niet in achter uit ,maar in z'n vrij .dan pas trekken aan kort ,motor moet goed vast ,oefen evt of je m op kunt klappen ,om moet draaien ,om achteruit tevaren .of dat er een echte achteruit opzit .oja niet starten zonderwater .dan krijgt de motor geen koeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo
Ik zou voor de laatste manier gaan ,die U al beschreef,om te voorkomen dat de carburateur niet (te) vol loopt met als gevolg het zogenaamde "verzuipen" en/of het te vet maken van de bougies.Helaas geeft U niet in de info aan of deze motor al wat langere tijd niet heeft gedraaid,want dát zou wel eens de reden kunnen zijn,dat de brandstof toevoer hapert. Filters nakijken of de vlotterpen + breekpen reinigen is ook niet altijd verkeerd. Dat blaasbalgje voorlopig met rust laten enne heeft U het handeltje wel open staan ?

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij onze yamaha buitenboord gaat het als volgt:

- Versnellingshendel op neutraal zetten. (hendel aan zijkant motor)

- Gashendel op 'start' zetten

- Choke opendraaien (klein draaiknopje op de motor)

- ontluchting op de tank opendraaien (waarschijnlijk een klein dingetje wat je los kan draaien op de tankvuldop)

- Met het blaasbalgje net zo lang pompen tot je weerstand voelt.

- Herhaaldelijk aan het koord trekken totdat de motor aanslaat.

- Na een tijdje kan de choke uit.

Uitzetten doe je door de (bij ons) rode knop in te drukken.

Het kan zijn dat jou motor er iets anders uitziet maar globaal zou het zo moeten lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van het bouwjaar en het type af.

Bij 4 tact is de procedure wat anders dan bij 2 tact.

Bij 2 takt heb je weer modellen met en zonder olieinjectie.

De gegeven raad is correct.
De blaasbalg (wat eigenlijk een aanzuigbalg is) moet je net zolang inknijpen tot hij HARD is, dus niet tot weestand maar tot hard.

Controleer of je de starter aan hebt staan , anders wordt er geen vonk gevormd.

Start de motor NOOIT op het droge, de staart moet voldoend diep in schoon water staan (wier- en zandvrij)

Je choke gebruik je de eerst drie keer trekken.
Start hij dan niet, even de choke dicht en gas open (denk erom dat de motor in zijn "vrij "staat.)

Pruttelt de motor dan wat, gas terug en schoken.
Je speelt met de gashandle en als de p motor dan langzamer gaar draaien trek je de choke wat uit als hij ingedrukt is of andersom, in het begin moet het benzine-mengsel wat rijker zijn.

Direct als de motor stationair draait, controleer je de controlestraal (watergekoelde motor) welke aangeeft dat de koeling werkt.

Na enige tijd moet je de choke ingedrukt kunnen houden (uit dus) en de motor zonder gas moet tevreden pruttelen.
Doe dit een paar minuten.

Zit de motor goed vast(nogmaals controleren), ontluchting van de tank in orde en de bal naknijpen.
Dan kun je de motor op de schroef koppelen en rustig gasgevend wegvaren.

Geen vol gas geven voordat de motor warm is (na ongeveer 5 minuten) en de controle straal een ferme straal geeft.

Vergeet niet

- reservebougie
- breekpennen en gereedschap
- de juiste olie juist toegepast.
- controleer op rommel in het water en de waterdiepte.

Start de motor niet, controleer dan eerst of hij vonkt.
Doet hij dat en wil hij niet starten, dan gebruik ik 1-2 CC aceton, rechtstreeks in een cilinder gespoten Via bougiegat.

Bijna altijd start dan de motor na soms meer dan een poging.
Dit laatste spaart je rug en het aantrekmechaniek.
In wezen moet met bogestaande aanwijzingen en trucjes ruim binnen de 10 keer totaal aantrakken de motor goed draaien.
Laat hem anders nakijken, er is dat wat aan de hand.