tot wanneer mag ik in de nestkast van de koolmees kijken

ik wil weten wanneer ik er mag in kijken anders gaan ze mischien weg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal niet. Rust voor de nestkast en omgeving.

Antwoorden (4)

ik zou geen risico nemen, en er gewoon uit de buurt blijven.
bij mijn buren zijn ze halverwege de nestbouw gestopt, omdat ze steeds in de buurt van het nest kwamen (zonder er in te kijken overigens).
13 jaar geleden
ik zou van de broedperiode uitgaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niet kijken. De kans is aanwezig dat ze dan niet meer komen.
Wij hebben een nestkastje en dat heeft aan een kant glas. Je kunt dan kijken zonder iets open te doen. Is dat een idee?
Wij kijken er overigens zelden in, en dan nog alleen als we heel zeker weten dat pa en moe koolmees uit buurt zijn.
Als ze gaan broeden, niet meer kijken. Lekker met rust laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kool- en pimpelmezen staan erom bekend dat ze bij de minste verstoring het nest in de steek laten en elders opnieuw beginnen. De jongen gaan dan gewoon dood. Liever helemaal op een veilige afstand blijven.