Paardrijden is niet veel gevaarlijker dan andere sporten. Heb in de 28 jaar dat ik heb gereden nooit hele ernstige dingen meegemaakt of gezien. Maar ongelukken kunnen gebeuren.

Zorg ervoor dat je goede kleding draagt, die zorgt nl voor extra bescherming. Als je onzeker bent vraag dan of je op wat rustiger meer beleerde paarden mag rijden.

Verder hangt het er van af welke tak van paardensport je beoefend. Als je in de manege rijdt zal er minder snel wat gebeuren als dat je bijna alleen maar buitenritten maakt.

Ik hoor wel wat angst bij je. Weet niet of dat komt doordat je zelf bent gevallen of dat je iets van dicht bij hebt zien of horen gebeuren? Maar angst is nooit goed. Je brengt nl je angst over op je paard wat daardoor ook onzeker wordt.
Bespreek dit eens met je instructeur en vraag of ze je wat extra begeleiding kan geven en bouw stapje voor stapje weer op. Probeer weer wat vertrouwen te krijgen
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee hoor, als jij begint met paardrijden, dan zetten ze je eerst op rustige paarden, waar je het rijden onder de knie kunt krijgen.

Tja je kunt er vanaf vallen, maar je kunt ook ongelukkig met je fiets ten val komen en overlijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat je doet kan gevaarlijk zijn, dus paardrijden ook. Beetje flauw van me :-), maar wel waar! Je bent wel bezig met dieren, en dieren zijn nooit 100% veilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haaaaahahahahhahaha, helemaal waar!!!!!!!!!!!!1
'Is paardrijden gevaarlijk' Ja, het is een risicosport; Zeker als je niet alleen binnen of in de bak rijdt, is er een reeel risico dat je een keer een vervelende val meemaakt, of erger.

Moet je ermee doorgaan: Elke sport heeft bepaalde risico;s. Je moet voor jezelf bepalen of je die risico's aan wilt gaan. Zo kan je bij paardrijden buiten serieus zwaar gewond raken als het paard schritk, op hol slaat of [wat bijn vrouw laatst overkwam] met paard en al in een greppel belanden. Echter, als jij niet te snel buiten wilt gaan rijden en eerst leert hoe je je paard aanstuurt, en jij en het paard elkaar leren kennen, dan neem je een groot stuk risico weg. Je kan zowieso beginnen met rijden, binnen in de bak. Daar is het risico zeer klein. En dan leer je langzaam aan ook meer over de risico's waarna je kan besluiten of het je dat waard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn wel wat risicos zoals er afvallen door paard gebeten worden en nog wat andere dingen maar die zijn niet zo heel groot zeker als je binnen rijd wat in het begin wel zo zal zijn het is wel een hele leuke sport ik heb het jaren gedaan en mij is niets overkomen en ik heb zelf ook nooit ongelukken gezien op mijn manege zelf ben ik maar een keer van het paard gegleden maar dat kwam door dat ik zelf gek aan het doen was mijn moeder heeft de eerste les die ik deed met veel angst en beven bekeken terwijl ik het zelf fantasties vond en na een les gelijk wist dit wil ik wauw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet perse gevaarlijk.
draag altijd je cape
en als deze scheurt na een val
koop een nieuwe!

Toegevoegd na 37 seconden:
uit ervaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder beschermingsmiddelen op een onbekend paard, JA
Echter MET de juiste bescherming/instructie/ vaardigheid/ betrouwbaar paard, NEEN