Ken de fotografische eigenschappen van mist. De eerste is dat het kleuren laat verdwijnen of zeer sterk verzacht. Het tweede is dat het het zicht en daarmee de scherpte steeds waziger wordt naarmate het verder van je af is. Het derde is dat het hoge lichten (fel licht op een punt zoals lantarenpalen en autolichten) verstrooid.

Dit is bepalend hoe je de foto gaat opbouwen. Een achtergrond is er eigenlijk niet, dus moet je zoeken naar iets op de voorgrond. Het liefst iets dat in de linker of rechter onderhoek naar achter toe in het beeld weg loopt. Het mag best zwel een beetje door het beeld slingeren op met een mooie bocht over het beeld zijn. Liever zelfs omdat dat de betere foto oplevert. Dit moemen ze de ingaande lijn. Dit is eigenlijk een enigste manier om de foto diepte en leven te geven. Zorg er dus altijd voor een voorgrond te hebben die naar achteren wegloopt.

Als ingaande lijn kan je een weg nemen, een rivier, een sloot, een spoorbaan, een bomenrij etc.

Je kan met licht een spookachtig effect krijgen zoals opkomende zon in een bos bij mist. Dan zie je van die spookachtige stralen door de bomen schijnen. Zonder mist zie je dit effect al, maar met mist is het veel intenser. Een file auto's die naar de achtergrond verdwijnt en waarvan de lichten duidelijke bundels in de mist maken.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ben je wel eens op dance feesten geweest? Indien ja, dan zal het je opgevallen zijn dat ze veel met laser werken en altijd rookmachines erbij hebben om de stralen van de laser goed te laten uitkomen. Ook creëert het een sprookjesachtige sfeer bij een laser tunnel waarvan je de wanden zit.

Hetzelfde doet mist (afhankelijk hoe dicht deze is) met hoge lichten. Denk aan autolichten, schijnwerpers, straatverlichting, stoplichten, seinpalen etc.

Bij een rustige natuurfoto kan je best sloten en bosranden of bossen opzoeken bij opkomende zon. (dan is de mist vaak ook op zijn dichtst) In de avond komt er vaak grondmist op. Dit zie je uit de sloten over het land kruipen. Gebruik bij dat soort foto's een statief of zoek ergens steun zodat je een lange sluitertijd kan gebruiken wat een mooi effect op de mist heeft.

Maar ook heel mooi zijn snelwegen, spoorweg emplacementen (als er veel lichten zijn) en vooral zeehavens en industrie met heel veel lichten en schijnwerpers. Bij de laatste vind je ook voldoende ingaande lijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, daar heb ik ook wel wat aan :))) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord: Plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAUW, vette +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cede, ben je niet in de war met een skylight filter. Ik gebruik al vele jaren uv filters van B+W (schneider Kreuznach) en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil zie met het enkele objectief waar ik nog geen filter op heb zitten. (in mist situaties)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
UV licht is niet zichtbaar voor het menselijk oog, maar wel voor een film. Het kon een zweem veroorzaken waardoor de kleuren niet goed uitkwamen. Maar dit geld alleen voor berggebieden. Je moet toch wel boven de 1000 meter komen voor dit effect plaats vind. Voor de rest is het nut van een uv filter niet aanwezig. Maar omdat het geen verdere invloed heeft op de film onder de 1000 meter werd dit relatief goedkope filter als lensbescherming gebruikt. Een uv filter is vele malen goedkoper als een nieuwe frontlens. Een CMOS of CCD hebben helemaal geen last van uv licht omdat ze niet chemisch zijn net als film en het opvallende licht heel anders verwerken. Hoe ze daar bij die fotocursus bij komen is mij een raadsel want het is onzin.

Andere antwoorden (3)

Wanneer het buiten erg mistig is.

En dan meerdere opnames maken met verschillende sluitertijden.
Als er iets op de achtergrond (wazig) zichtbaar is ) bv contouren) versterkt dat het beeld.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zoiets:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een lang sluiting tijd

Toegevoegd na 1 minuut:
op av instellen en het getal zo hoog mogelijk instellen dus
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt mist wilt fotograferen , zet de kleurbalans dan wat richting blauw.
Verder sluit ik mij aan bij de andere goede raad die reeds gegeven is.