Kun je easy-carbo verdund bewaren of gaat dan de werking achteruit?

Het gaat om een "liquid carbon fertilizer". Wordt gebruikt om in een aquarium de plantengroei te stimuleren en algen tegen te gaan. In de gebruiksaanwijzing staat al heel duidelijk dat je niet mag overdoseren en op internet lees ik allemaal horrorverhalen dat je vissen er heel slecht tegen kunnen als je te veel in één keer geeft.
Van de concentratie die in het flesje zit moet ik 0,15 ml per dag doseren, dat is zonder laboratorium uitrusting niet te doen, dus ik heb een kleine hoeveelheid 10x verdund en geef dan 1,5 ml, dat lukt nog net met een klein injectiespuitje.

Om de verdunningstruc niet elke dag opnieuw uit te voeren heb ik het verdunde spul nu in een potje en gebruik dat, maar ik zie geen enkel effect, de algen groeien nog steeds harder dan de planten.

Zou het kunnen dat dit komt die bewaarde verdunning? Op de fles staat alleen dat het een vloeibare koolstofbron bevat, maar dat kan nooit puur zijn dus feitelijk is het in de fles ook al verdund.

4 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

In principe moet je dit soort oplossingen gewoon verdund kunnen bewaren Ik kijk wel een beetje vreemd aan tegen de "inhoud" van de easycarbo, omdat ze aangeven, dat het CO2 bevat en dat is normaal koolzuurgas zoals je dat ook tegenkomt in b.v. Spa rood.
De link geeft aan, dat je 2 ml per 100 liter moet doseren. Jij geeft 0,15 ml en ik kan me niet indenken, dat je een aquarium hebt van 7,5 liter. Bovendien kan je 0,15 ml doseren als DRIE DRUPPELS. Een druppel water is n.l. 0,05 ml.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Summo
4 jaar geleden
Je komt behoorlijk in de buurt met je schatting en ik zie nu dat ik niet kan rekenen. Ik moet 0,3 ml doseren, niet 0,15. Het bakje is inderdaad heel klein, 15 liter. Omdat het spul niet zo goed is voor de vissen, moet je het eigenlijk zo snel mogelijk mengen, ik spuit het nu met kracht in de straal van de pomp, dat lukt niet zo goed als je druppels erin laat vallen, ik ben een beetje bang dat er dan lokaal te lang een hogere concentratie blijft bestaan, maar ik ga vanaf morgen beginnen het dubbele te doseren. Misschien lag het hele probleem daar wel aan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Summo
Veel succes!