hoe kiezen uit meerdere talenten?

ik ben best creatief: ik kan schilderen, schrijven (poezie en proza), tekenen, interieur inrichten op een heel originele manier, houtbewerking, theater schrijven en spelen, zeer goed verhalen vertellen, enkele instrumenten bespelen, siersmeden enz.
Maar doordat ik zoveel kan en wil, kan ik niets perfect. Ik blink in niets uit volgens mij, alhoewel velen zeggen dat dat juist wel het geval is en dat ik alles ontzettend goed kan. Enkel over mijn schrijven en vertellen ben ik zeer tevreden, de rest is volgens mij middelmaat en dat frustreert me wel een beetje
Ik kan ook zo moeilijk kiezen : als ik het één doe kan ik het andere niet doen.
Misschien heeft het te maken met het feit dat ik tijdens mijn jeugd van al dat hierboven helemaal niks mocht doen. Integendeel : als ik ergens in uitblonk, kreeg ik te horen dat ik niet moest denken dat ik boven mijn vader zijn kop zou moeten uitgroeien. Ik won bv. een zilveren medaille voor hoogspringen en moest prompt stoppen met atletiek. Ik won een literatuurprijs als jongere: ik mocht niet naar de prijsuitreiking en toen ze de prijs kwamen brengen schopte mijn moeder ze de deur uit en wierp de prijs weg (enkel het geld hield ze bij zich). Ik heb één jaar muziekschool mogen volgen: in de eerste semester haalde ik 98/100. In de tweede semester staakte het openbaar vervoer onverwacht en mijn vader wilde me niet wegbrengen (het was 20 km. van ons huis, dus de fiets was geen optie). Zo heb ik nog 100 voorbeelden denk ik...
Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

Je moet vooral doorgaan met je kunsten, doe wat goed voelt op de momenten dat het goed voelt.
Kunst valt niet te dwingen.
Als je bezig bent ontwikkel je jezelf.
Hoe meer je doet, hoe beter je wordt.

Wat ben je van plan?
Wil je professioneel kunstenaar worden?
Ben je dit misschien al?
Dan is het handig om na te denken wat voor jou het prettigst is om te doen.
Dat hoeft niet één ding te zijn, je kan het natuurlijk ook combineren, maar kies niet teveel. Dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Wij kunnen niet voor je kiezen, dat kan alleen jij.
Doe waar jij je goed bij voelt en waar je de middelen voor hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al je talenten moet je koesteren en blij zijn dat je ze hebt. Je moet het maar zien als een boekenkast, je leest ook niet alle boeken tegelijk, je pakt er maar eentje. Doe dat met je talenten ook je bewaard ze in je eigen boekenkast en pakt er uit wat jij nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw .... ik wou dat ik 1 van al die dingen die jij opnoemt kon!
Ik begrijp dan ook niet echt jouw probleem of wat je wilt. Wil je uitblinken in iets, dan zou je een boek kunnen gaan schrijven, of verhalen inspreken (voor luisterboeken). Je zou tussendoor kunnen gaan schilderen, wanneer je inspiratie nodig hebt voor je boek bijvoorbeeld. Als je boek af is zou je het voor kunnen lezen voor een opname voor een luisterboek (daar is veel vraag naar). Heb je even geen zin in schilderen voor inspiratie, dan kun je een muziekinstrument pakken.
Och ik kan zoveel bedenken voor je, maar jij moet kiezen :)

Misschien zit jouw verleden je dwars en kun je je daardoor niet ten volste concentreren? Ik kan dat niet uit je verhaal halen, maar begrijp er wel uit dat je het niet gemakkelijk gehad hebt met je ouders. Het lijkt erop dat ze jaloers waren op jouw succes en ook wellicht je geluk.

Ik wens je sterkte met je uiteindelijke keuze, maar ik wist wel wat ik zou doen als ik jou was (zie boven ;o)).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien eens een tijd(je) helemaal los laten dat creatieve .ga wandelen ,lezen,enz.wat er in je zit komt er wel een keer weer vanzelf uit.

en luister naar je gevoel,wat komt bovendrijven,is waarschijnlijk goed voor jou.
succes ermee.
13 jaar geleden
Eerst en vooral:

"vroeger" loslaten. Dat was toen. Je bent nu oud en wijs genoeg om je eigen pad te gaan.
Je jeugd heeft er niets meer mee te maken.
Velen van ons hebben iets in hun jeugd gehad, daar kan je je als volwassene niet op blijven terugwerpen.

Ten tweede:
Bekijk de praktische mogelijkheden: Heb je de tijd en de ruimte om te siersmeden? Om interieurs in te richten?
Om hout te bewerken? Dat moet je ergens kunnen doen.
Kan dat niet, laat het dan los.

Ten derde:
Go with the flow!
Voelen wat je het meest aantrekt op een dag en je daar dan mee bezig houden.
Ik weet niet of je nog een baan hebt, je bent 52, dus hoeveel tijd je hebt.
Maar je kunt best twee uur schrijven, twee uur tekenen, twee uur houtbewerken.
Kijk waar de voorleesdagen in de bibliotheek zijn en meld je daar aan om verhalen te vertellen, of op de scholen van je kinderen.
Ga 's avonds naar een toneelclub.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je het allerleukste wat je kan uitkiezen ,
en daar achter aan zitten zorg ervoor dat je prof word in je uitgekozen onderwerp geef daar al je aandacht aan !
Succes ermee ! ;-)