Hoe kun je tegelijk veel ijzerdraad knippen van dezelfde lengte?

Ik maak tegenwoordig als hobby veel dingen van ijzerdraad. Nu ga ik iets maken waarbij ik misschien wel 100 stukken ijzerdraad nodig heb van +/- 10 cm. Hoe kan ik dat snel en makkelijk doen? Heeft iemand een idee? Vind het niet op internet dus vraag het dan maar hier...:-)

3.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Om een plank van 20cm wikkelen en dat de kopse kanten doorknippen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoeveel kwadraat? Want ijzerdraad komt in 0,3mm² - 14mm²
0,3mm² knip je gewoon met een tangetje, en vanaf 5mm² moet je al snel denken aan een zaag / haakse slijper.
Erna55
5 jaar geleden
@TurfGraver :
Een plank van 20 cm geeft stukken van 20 cm wanneer je ze op beide kopse kanten doorknipt, en stukken van 40 cm bij doorknippen aan een kopse kant.
Een plank van 5 cm volstaat wanneer je aan een enkele kopse kant knipt.
misslobe
5 jaar geleden
Het is heel dun ijzerdraad draad, minder dan 1 mm, goed te knippen met een tangetje of zelfs met een (oude) schaar. Maar ze moeten allemaal recht zijn. Ik heb nl bij een proef-creatie een lang draad om een liniaal gedraaid en daarna eraf gehaald en aan 2 kant afgeknipt maar dan krijg je allemaal soort weerhaakjes omdat ze een kleine ronding hebben zeg maar waar ze om de liniaal zaten. En om die dan weer stuk voor stuk recht te maken is te veel werk. Ik moet nl veel meer dan 100 stuks hebben :-)! Maar bedankt voor de tips, TOPPIE !!

Het beste antwoord

Knip eerst 5 stukken ijzerdraad van elk 2 meter af.
Leg die naast elkaar en snij nu 19 keer van de naast elkaar liggende stukken draad telkens 5 stukjes van 10 cm af.
Hierna heb je 100 stukjes van elk 10 cm.

Afhankelijk van de dikte van het ijzerdraad, en de beschikbare knip-middelen (kun je vijf draden naast elkaar tegelijk afknippen?), kun je eventueel even bij een ijzergroothandel of bouwmarkt binnenlopen waar ze geschikte spullen hebben om zoiets te doen. Dat kan dan eventueel ergens op een bedrijventerrein zijn.

Je kunt ook minder stukken naast elkaar leggen en dan met langere stukken beginnen (en dus vaker knippen). Of méér kortere stukken draad naast elkaar, dan ben je op een plek waar dat kan nog sneller klaar.
De methode is in de verte vergelijkbaar met van een plat stuk kaas efficient kaasblokjes snijden of hakken.
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Plus. Goed antwoord.
misslobe
5 jaar geleden
Heeey goed idee, dat ik daar zelf dan niet op kom ;-)!
+10