Hoe verf ik een lange, dunne lijn op een hobbelpaard ?

Ik ben een hobbelpaard aan het opknappen. Nu wil ik de rand van het geverfde zadel accentueren door er een zwarte lijn omheen te tekenen. Ook moet ik wat teugels e.d. schilderen.

M.a.w. ik moet een aantal strakke, dunne lijnen schilderen. De lijnen zijn niet recht. Afplakken is dus niet echt een optie.

Hoe pak ik dat aan ?

Heb ik daar een speciale kwast voor nodig ? Of speciale verf ? Moet ik heel veel verf aan de kwast doen, of juist niet.

Abcde
een jaar geleden
Tesa heeft een afplaktape bedoeld voor rond af te plakken. Mijn ervaring hiermee is dat de tape elastisch is en inderdaad rond aan te brengen is, echter plakt de tape niet geweldig en laat deze snel los. Wil je hier gebruik van maken, oefen dan eerst op een stukje hout o.i.d. dat je over hebt. Bij mij is het gelukt door een beetje verf op een sponsje te doen en van het afplakband naar de lijn te tamponneren. Tijdens het tamponneren hield ik met 2 vingers het tape vast. Een andere optie is met watervaste stift de lijn te trekken en dan rustig, ook met weinig verf en een smalle in schuine punt toelopende kwast deze lijn te volgen. Oefening baart kunst, dus neem de tijd dit onder de knie te krijgen, voordat je begint aan je hobbelpaard.
Z512099
een jaar geleden
Je hebt vooral een vaste hand nodig en veel oefening en geduld. Ik zou een fijn marterpenseel en zwarte acrylaatverf gebruiken, je kan bij de geringste uitschuiver het met een vochtig doekje wegvegen en opnieuw beginnen. Ik noem dat de wegveeg-techniek.
Frencie
een jaar geleden
Het eenvoudigst blijft nog steeds met isolatieband. Hier kun je alle mogelijke bochten mee maken omdat de band mee rekt. Hij plakt uitstekend en je kunt elke kwast en iedere verf/lak gebruiken! Er loopt geen verf onder de tape en het resultaat is haarscherpe lijnen.

Antwoorden (2)

Afplakken gaat dus wel. Met isolatieband, dat erg flexibel is, kun je zeer nauwkeurig bochten en kromme lijnen afplakken!!
een jaar geleden
Abcde
een jaar geleden
Maar hoe verwijder je het isolatieband voordat de verf droog is? Als de verf droog is en je dan pas de tape, of in dit geval de isolatieband verwijderd, is de kans zeer groot dat je de opgedroogde verf beschadigd en dat doordoor je lijn niet recht meer is. Ik denk dat de plakkracht van isolatieband te sterk is voor deze klus, maar als jij dat anders ziet hoor ik het graag.
Frencie
een jaar geleden
Isolatieband meteen verwijderen na het schilderen. Werkt perfect: ik spreek uit ervaring. ;-)
Abcde
een jaar geleden
Welk isolatieband heb je dan gebruikt?
Abcde
een jaar geleden
Frencie, er bestaan meerdere soorten isolatieband, bedoeld voor verschillende doeleinden. Daarom is het prettig als je mijn vraag beantwoord. Zonder deze informatie weet Ozewiezewozewiezewallakristallix nog niet welk product hier volgens jouw ervaring geschikt voor is en is je antwoord daardoor niet compleet.
Of een mal gebruiken? En een spuitbus i.p.v. kwasten?
een jaar geleden