Hoe kan ik met acrylspray een fijn bladmotief op een keramieken schaal spuiten?

Hallo,
Ik heb een schaal met acrylspray groen gemaakt.
Hierop heb ik fijne blaadjes en takjes neergelegd.
Vervolgens heb ik hierover zwart gespoten.
Helaas kleven de blaadjes vast aan de droge ondergrond en aan elkaar.
Hoe kan ik dit voorkomen.
Bestaan er plastic blaadjes en bladstructuren die in dit kader meer succes geven.
Bedankt alvast voor de tip.

Hartelijke groet,

Alex

1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heeft de groene kleur wel de tijd gehad om goed te drogen? Dit kan wel 1 week duren. Als je dat gedaan hebt, gebeurt dit niet, je hebt het op de juiste manier gedaan door eerst de schaal groen te spuiten, dan de blaadjes erop te leggen en dan een andere kleur erover te spuiten. .

Antwoorden (3)

De takjes en blaadjes zitten nooit helemaal strak op de schaal. Bij het spuiten komt er een beetje spuitnevel onder en tussen de blaadjes. Als je alles laat drogen, zitten die dus vastgeplakt. Gebruik een pincet om voorzichtig de blaadjes en takjes van de schaal te halen direct na het spuiten, dus als de verf (de zwarte) nog nat is.
7 jaar geleden
Kun je niet beter bij een hobby speciaalzaak een sjabloon met blaadjes of takjes kopen. Ik denk dat het daarmee gemakkelijke gaat. Inekez1 schrijft ook al dat blaadjes en takjes nooit strak op de schaal liggen.
Ga eens zoeken op internet op "sjabloon met blaadjes" (of takjes) en bekijk alle afbeeldingen, er zitten hele leuke tussen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelf neem ik een lijmspray en spuit dat lichtjes op de achterkant van de blaadjes, hierna plak ik de blaadjes op het voorwerp, waarna ik met verf ga spuiten.
Blaadjes uit de natuur zijn het allermooiste, zou nooit nepbladjes nemen.
Wel even onderzoeken hoe je e.v.t. lijmresten er af kan halen als dat nodig is.